آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

راه طولانی صلح در افغانستان

اما این پیمان پس از دو دهه درگیری ویرانگر، تنها اولین قدم برای آنچه ممکن است مسیری طولانی و حساس برای صلح باشد، است

گفته می‌شود که خلیلزاد به توافق با طالبان نزدیک شده است؛ توافقی که زمینه را برای گفت‌وگوهای میان افغانی مساعد خواهد کرد.
مرحله اول، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان به توافقی با طالبان نزدیک شده که زمینه را برای بازگشت حدود ۱۴ هزار نیروی امریکایی به خانه تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ مساعد می‌سازد.
چه چیزی در توافق وجود دارد؟ علاوه بر کاهش نیروهای امریکایی، این توافقنامه که بنا به گفته ناظران هنوز نهایی نشده است، شامل آتش‌بس، اطمینان از جزئیات تأیید شده مبنی بر این که طالبان به سازمان‌های تروریستی مانند القاعده یا داعش اجازه نخواهد داد تا پناهگاهی در قلمرو تحت کنترول آن‌ها داشته باشند و تاریخی برای مذاکرات میان‌افغانی در اوسلو ناروی تعیین خواهد کرد.
اما این پیمان پس از دو دهه درگیری ویرانگر، تنها اولین قدم برای آنچه ممکن است مسیری طولانی و حساس برای صلح باشد، است. مرحله بعدی احتمالاً فراتر خواهد بود: مذاکرات مستقیم بین طالبان و حکومت افغانستان بر سر تقسیم قدرت و ختم دایمی جنگ در عمل.
در همین حال، طالبان واضح گفته‌اند که آنها از حمله به نیروهای افغانستان دست نمی‌کشند. منتقدین از افزایش خشونت‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتمبر هراس دارند. خروج نیروهای امریکایی می‌تواند نیروهای امنیتی افغانستان را در معرض خطر قرار دهد.
تلاش‌های ضد تروريزم هم می‌تواند تأثیر بگذارد. با بازگشت سربازان امریكایی به خانه، نیروهای افغانستان نیز بیشتر مسئولیت مبارزه با گروه‌های تروریستی بین‌المللی را در این كشور به عهده می‌گیرند. در حالی که مذاکرات صلح میان‌افغانی در مراحل اولیه خود است، دست کم حکومت افغانستان ممکن نیروهای امنیتی را برای تمرکز بیشتر روی طالبان هدایت دهد.
کلمه خروج. اما جنرال جوزف دانفورد رییس سنتکام تأکید کرد که هر گونه توافق بر اساس شرایط خواهد بود. وی طی کنفرانس خبری روز چهارشنبه در پنتاگون گفت:« من در حال حاضر از کلمه خروج استفاده نمی‌کنم.»
گام بعدی چیست؟ انتظار می‌رود خلیلزاد در سفرش به کابل تلاش‌های نهایی را برای ترغیب اشرف غنی انجام دهد تا این توافق را قبول کند. اگر توافقی به دست آید، ایالات متحده مراسم امضای توافق با طالبان را در دوحه قطر برگزار خواهد کرد.

نویسنده

الیاس گرول و لارا سلیگمن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا