آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

محب:

رایزنی‌ها در مورد نشست استانبول جریان دارد/ نمی‌توان سرنوشت کشور را به دست ۴۰ نفر سپرد

مشاور امنیت ملی گفته است که مشوره‌ و رایزنی در مورد برگزاری نشست صلح استانبول با نمایندگان امریکا و ترکیه در دوحه پایتخت قطر جریان دارد. مشاور امنیت ملی تاکید کرده که تاکنون هیچ چیز نهایی نشده است.

به گزارش خبرگزاری دید، حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور عصر روز گذشته به خبرنگاران گفت:« هیئت‌های امریکایی و ترک‌ها در دوحه هستند و تیم مذاکره ما همراه شان صحبت کردند. هنوز نتیجۀ ملموس به دست نیامده و مذاکره ادامه دارد».

آقای محب همچنان گفت که حکومت افغانستان با مقام‌های ترکیه در مورد برگزاری نشست صلح در آن کشور در ارتباط است و برای برگزاری این نشست بزرگ نیاز است تا آمادگی‌های بیشتری روی دست گرفته شود.

او تاکید کرد که نمایندگان امریکا پس از دیدار با هیئت مذاکره‌کننده افغانستان در قطر در مورد برگزاری نشست ترکیه به کابل خواهند آمد و با مقام‌های ارشد دولت در این باره بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

او همچنان تاکید کرد که امیدوار است طرف‌ها در روزهای پیش‌رو در بارۀ آجندا، افراد اشتراک‌کننده و زمان برگزاری نشست ترکیه به توافق نهایی دست یابند.

چندی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ارشد دولت افغانستان گزارش کرد که رییس ‌جمهور اشرف غنی طرح پیشنهادی امریکا برای صلح افغانستان را رد کرده و در مقابل طرحی را پیشنهاد کرده است که براساس آن انتخابات ریاست ‌جمهوری در ظرف شش ماه برگزار خواهد شد. این منابع همچنان گفته بودند که آقای غنی این طرح خود را در نشست صلح استانبول ارائه می‌کند.

اکنون مشاور امنیت ملی می‌گوید که آقای غنی در انتخابات زودهنگام که بخشی از طرح او برای صلح است، نامزد ریاست‌ جمهوری نخواهد بود.

آقای محب تأکید کرد که حکومت کنونی براساس آرای مردم تشکیل شده و هر گونه حکومتی که در آینده تشکیل می‌شود، نیز باید براساس آرای مردم تشکیل شود.

او ظاهراً این اظهارات را در واکنش به طرح‌هایی در پیوند به ایجاد دولت انتقالی مطرح کرد و علاوه کرد که حکومت حق ندارد تصمیم‌گیری روی سرنوشت مردم را به دست ۴۰ نفر بدهد. به گفته‌ او، در گذشته نیز حکومت‌های توافقی ایجاد شده بود که برای مردم نتیجه‌ خوبی در پی نداشت.

قرار است نشست ترکیه پیرامون صلح افغانستان در جریان این ماه برگزار شود؛ نشستی که مقامات ترکیه گفته‌اند متمم مذاکرات دوحه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا