آخرین اخبارجهانسیاست

رایزنی دیپلمات‌های تاجیکستان و امریکا در باره تحولات افغانستان

خبرگزاری دید: وزیر خارجه تاجیکستان در سفرش به واشنگتن با نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان پیرامون وضعیت این کشور، همکاری‌های دوجانبه و موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کرد.


وزارت خارجه تاجیکستان به تازگی در بیانیه‌ای اعلان کرده سراج‌الدین مهرالدین وزیر خارجه این کشور و هیئت همراهش به تاریخ ۲۷ سپتمبر با توماس ویست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان ملاقات و در مورد موضوعات مورد علاقه صحبت کرده است.
در بیانیه‌ این وزارت آمده است: طرفین در مورد تعدادی از مسایل مربوط به وضعیت کنونی افغانستان، مقابله با تروریزم و افراط گرایی بین‌المللی و همچنین برخی موضوعات دیگر بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.
وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست عمومی ۷۷ امین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۴ سپتمبر خاطرنشان کرد که تهدیدهایی مانند تروریزم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و اسلحه، جرایم سایبری و سایر اشکال جرایم سازمان‌یافته فرامرزی به شدت در حال رشد است.
دیپلمات ارشد تاجیکستان گفت که میکانیزم‌هایی که ده‌ها سال پیش ایجاد شده بودند اکنون برای مقابله با چالش‌های نوظهور موثر نیست و خاطرنشان کرد که جهان به چندجانبه‌گرایی قوی‌تر به رهبری سازمان ملل برای مقابله با این چالش‌ها نیاز دارد.
مهرالدین در رابطه به وضعیت کنونی افغانستان گفت که دقیقاً یک سال پیش در همین اتاق امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در پیام خود بیش از نیمی از بیانیه‌اش را به وضعیت افغانستان اختصاص داد.
به گفته وی، افغانستان به سرعت در حال تبدیل شدن به پناه‌گاه امن گروه های تروریستی و سکوی برای گسترش افراط‌گرایی رادیکال است.
وی گفت: علاوه بر این، ما شاهد تلاش سیستماتیک برای انتقال گروه‌های شبه‌نظامی متشکل از اتباع سابق آسیای مرکزی به شمال افغانستان با هدف تحکیم و ایجاد کانون تنش در نزدیکی مرزهای‌مان هستیم.
در عین حال، وزیر خارجه تاجیکستان بیان داشت که مشارکت افغانستان در روند همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای کلید موفقیت تلاش‌های جامعه جهانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا