آخرین اخبارجهانسیاست

رایزنی وزرای خارجه ایران و پاکستان در باره افغانستان

خبرگزاری دید: حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران و بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان در باره افغانستان گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه ایران امروز شنبه (۱۷ جدی) با نشر بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تیلفونی حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه‌ این کشور با بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی‌اش خبر داد.

دوطرف در این گفت‌وگو از محرومیت دختران از تحصیل در افغانستان ابراز تأسف کرده و آقای زرداری بر تداوم آموزش دختران زیر حاکمیت طا-لبان تأکید کرده‌ است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است که امیرعبداللهیان درباره‌ وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده و بار دیگر بر ضرورت شکل‌گیری دولت همه‌شمول در این کشور تأکید کرد.

بیانیه افزوده که وزیر خارجه‌ پاکستان همکاری‌های مشترک نظامی و امنیتی ایران و پاکستان در مبارزه با فعالیت‌های تروریستی را ضروری دانسته است.

او همچنین بر تشکیل دولت همه ‌شمول و مبارزه با تروریزم در افغانستان تأکید کرده است.

این در حالی است که از زمان روی کار آمدن طا-لبان در کشور تمام دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم به روی دختران بسته شد و طا-لبان اخیرا طی دستور تازه‌ای اعلام کردند که تمام دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی به روی دختران بسته می‌ماند و این دستور طا-لبان با واکنش‌های زیادی در جهان مواجه شد.

افزون بر این، طا-لبان اخیرا با پاکستان درباره درگیری‌های مرزی و فعالیت گروه‌های ضد پاکستانی در خاک افغانستان دچار اختلاف شدید شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا