آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

ربانی: طالبان از میان جوانان بیکار سربازگیری می‌کنند



به گزارش خبرگزاری دید، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور، ضمن ابراز قدردانی از کشور میزبان و کشورهای کمک‌کننده گفت:« اشتراک کنندگان، بالای حمایت خویش از روند صلح به مالکیت و رهبری افغانستان، مجدداً تاکید ورزیدند. در این زمینه، در مورد مرکزیت روند کابل تاکید صورت گرفته که همچون نشست‌ها و سایر اقدامات به منظور حمایت از تلاش‌های صلح افغانستان، تحت آن برگزار خواهد شد.»
وی در ادامه گفت که چنین یک توافقی باید پایدار بوده و زمینه را برای مصالحه مساعد سازد تا دولت و مردم افغانستان بتوانند به راه خویش و دستاوردهایی که آن‌را در ۱۷ سال گذشته با دشواری‌های فراوان به دست آورده‌اند، ادامه دهند.
ربانی همچنان گفت که برعلاوه دستاوردهای ما در راستای دولت سازی، این دستاوردها شامل ابتکارات اقتصادی افغانستان در راستای اتصال منطقوی و جهانی است تا اقتصاد وابسته ما را به اقتصادی تبدیل کند که برای نسل جوان ما شغل‌های پایدار ایجاد کند.
ربانی در مورد صلح با طالبان و برنامه این نشست گفت که اشتراک کنندگان نشست تاشکند از طالبان و دولت افغانستان خواستند تا به گفت‌وگوهای مستقیم صلح بپردارند. از طرف خود، ما از این خواست استقبال کرده و آن را به مثابه بخش لاینفک پیشنهاد صلح خویش می‌دانیم و آماده‌ایم که گفت‌وگوهای مستقیم و نتیجه محور را با مخالفان مسلح به‌شمول طالبان در داخل افغانستان و یا جایی دیگر که برای طرفین قابل قبول باشد، آغاز کنیم.
ربانی تاکید کرد که اشتراک‌کنندگان، خواست خویش را از طالبان مبنی بر توقف خشونت در مقابل مردم خودشان و استفاده از این پیشنهاد سخاوتمندانه صلح افغانستان که از حمایت منطقه و جهان برخوردار است، تجدید کردند.
وزیر امور خارجه در بخش از سخنرانی خود اظهار داشت که دولت افغانستان باورمند است که کوشش‌های مشترک ما در راستای تامین صلح اقتضا می‌کند اقداماتی در راستای بهبود همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای اتخاذ شود.
وزیر خارجه کشور در ادامه گفت که ما به توافق رسیدیم که تحت مکلفیت‌های بین‌المللی خویش براساس قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی ملل متحد و راهبرد جهانی مبارزه با هراس‌افکنی ملل متحد، راهبرد منطقوی مبارزه با هراس‌افکنی و مواد مخدر را تطبیق کنیم.
آقای ربانی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد که بسیاری از جنگجویان طالب از روی ایدئولوژی یا مفکوره نه، بلکه به خاطر بیکاری به صفوف آن‌ها پیوسته‌اند و اگر این جوانان دارای کار و شغل‌های مناسب باشند، هیچ‌گاه به جنگ روی نخواهند آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا