آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هاگزارش

اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان:

رسانه‌ها در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد/ جامعه جهانی همکاری نمی‌کند

به دنبال حذف شدن افغانستان از ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها، اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید که اگر به مشکلات اقتصادی رسانه‌ها در افغانستان توجه نشود، در آینده تعداد دیگری از رسانه‌ها نیز بسته خواهد شد.

رسول شهزاد- کابل

کانادا و هالند به عنوان روسای مشترک ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها (MFC) به تازگی اعلام کردند که عضویت افغانستان در این ایتلاف لغو شده است.

در بیانیه این ایتلاف آمده است: برای ایتلاف آزادی رسانه‌ها روشن است که وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان متاسفانه دیگر با تعهد جهانی مطابقت ندارد. در واقع، وضعیت فعلی یکی از نگرانی‌های جدی است.

در همین حال، حجت الله مجددی رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان به خبرگزاری دید، می‌گوید که  این اقدام ایتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها تاثیری مثبت بر کار رسانه‌ای در افغانستان نداشته و بر عکس تاثیر منفی بر روند کار رسانه‌ای در افغانستان خواهد داشت.

آقای مجددی افزود:  در این شکی نیست که یک سلسله محدودیت‌ها و مشکلات بر خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان وجود دارد و همچنان عدم اجرایی شدن قانون رسانه‌های همگانی افغانستان و قانون دسترسی به اطلاعات و همچنان بی‌توجهی به تقویت کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای از مواردی است که بالای رسانه‌ها در کشور تاثیر داشته است.

آقای مجددی همچنان گفت که ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها یکی از دلایل حذف افغانستان از این ایتلاف را بسته شدن ۲۱۹ رسانه عنوان کرده است در حالی بیشتر این رسانه‌ها به دلیل مشکل اقتصادی بسته شده و متاسفانه جامعه جهانی نیز در این مورد همکاری نکرده است.

این در حالی است که ۲۱ نوامبر روز جهانی تلویزیون است که با روی کار آمدن امارت اسلامی از جمله ۱۳۷ تلویزیون در افغانستان ۵۴ تلویزیون مسدود شده است.

رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید که با مسدود شدن این رسانه‌ها ۱۷۲۴ کارمند رسانه‌ای بیکار شده که از میان آن ۳۵۵ تن زنان هستند.

آقای مجددی می‌افزاید که اگر به وضعیت رسانه‌ها در افغانستان توجه صورت نگیرد در آینده تعداد از رسانه‌های دیگر نیز مسدود خواهد شد که سقوط رسانه‌ها ضربه بر آزادی بیان در افغانستان است.

وی از امارت اسلامی می‌خواهد که زمینه فعالیت آزاد رسانه‌ها را فراهم سازد.

با روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان شمار زیادی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از کشور خارج شدند و شمار زیادی از رسانه‌ها به دلایل مختلف فعالیت‌شان را متوقف کرده است.

با تحولات سیاسی در افغانستان شماری زیاد از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای نیز بیکار شدند و برای  تامین زندگی خانواده‌های شان به کارهای شاقه روی آورده‌اند.

سازمان ملل متحد و نهادهای حامی رسانه‌ها در افعانستان برای جلوگیری از مسدود شدن رسانه‌ها و بیکار شدن خبرنگاران تاکنون همکاری‌های لازم را نکرده‌اند که این عدم توجه نهادهای بین‌المللی نگرانی نهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان را در پی داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا