آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانرسانه‌هاگزارش

رسانه‌ها و خبرنگاران؛ وضعیت ناروشن اطلاع رسانی در شمال کشور

محمد محمدی- بلخ
به دنبال تحولات سیاسی اخیر در کشور، شماری از خبرنگاران و مدیران رسانه‌های خصوصی در شمال می‌گویند فعالیت رسانه‌ها دشوارتر از قبل شده و انگیزه‌ای نیز برای ادامه کار رسانه‌ای وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری دید: فهیم دانش مسئول رادیوی فجر در مزار شریف در این مورد می‌گوید: با آمدن تحولات اخیر در افغانستان، رسانه‌های صوتی و تصویری صدمه‌ای بسیار بزرگ را متحمل شدند.
دانش می‌افزاید که برخی رسانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی در دولت پیشین از فعالیت باز مانده بودند، اما برخی دیگر پس از آمدن طا-لبان غیر فعال شده است.
به باور آقای دانش یکی از دلایل غیر فعال شدن رسانه‌ها مشکلات مالی است؛ زیرا به گفته او رفتن نهادهای کمک کننده خارجی سبب توقف حمایت مالی از این رسانه‌ها شده و آنان نیز فعالیت خود را متوقف کردند.


پیشتر یکی از سخنگویان طا-لبان نیز گفته بود که عامل اصلی توقف فعالیت برخی رسانه‌ها توقف حمایت‌های مالی خارجی است نه طا-لبان.
دانش اما می‌گوید که رسانه‌هایی که با پالیسی‌های «امارت اسلامی» خود را عیار ساخته‌اند، می‌توانند به فعالیت ادامه بدهند.
به گفته او، بیش از ۱۴ رادیو در بلخ وجود دارد که اکثراً از فعالیت بازمانده ولی شماری از این رسانه‌ها به اساس پالیسی «امارت اسلامی» فعالیت دارند.
در همین حال، خبرنگاران در بلخ می‌گویند که پس از تحولات سیاسی در کشور از نگاه شغلی صدمه دیده و اکنون نمی‌دانند که آینده شان چگونه خواهد بود. آنان می‌گویند که اگر رسانه‌ها و خبرنگاران حمایت نشوند، اطلاع رسانی کاملاً در جامعه از بین خواهد رفت.
مرتضی صمیمی یک تن از خبرنگاران در بلخ می‌گوید، شماری از خبرنگاران کشور را ترک کردند، برخی به مشاغل آزاد روی آورده‌اند و شماری نیز به خاطر تامین مخارج زندگی وسایل خانه شان را فروختند.


او افزود که اکثر خبرنگاران بیکار شده و یگانه منبع در آمد خود را از دست داده‌اند.
این خبرنگار محلی با گلایه از نهادهای حامی خبرنگاران، از این نهادها می‌خواهد که اکنون زمان حمایت از خبرنگاران است و نهادهایی که مدعی دفاع از آنان بودند، باید به میدان بیایند و زمینه امنیت شغلی را برای قشر خبرنگار مساعد بسازند.
از سویی هم سید سجاد موسوی خبرنگار محلی در بلخ هرچند می‌گوید که طا-لبان تاکنون در کار او دخالت نکرد‌اند، ولی افزاید که مسئولان محلی طا-لبان هیچ اطلاعاتی را با خبرنگاران شریک نمی‌سازند.


به باور او، عدم دسترسی به اطلاعات و منابع و نبود بودجه لازم برای ادامه کار خبرنگاری و رسانه‌ای از مشکلات بزرگی است که خبرنگاران با آن مواجه هستند.
آقای موسوی ‌گوید که خواست خبرنگاران شمال از حکومت «امارت اسلامی» این است که از خبرنگاران در عمل و نه در حرف حمایت کند.
این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها، از زمان رویکار آمدن دوباره طا-لبان به قدرت، صدها رسانه‌ها از فعالیت باز مانده و صدها خبرنگار نیز از کار بیکار شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا