آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

رسانه‌های افغانستان نگران «بدتر شدن دسترسی به اطلاعات» هستند

شماری از رسانه‌های کشور با صدور یک نامه اعتراضی از بدتر شدن وضعیت و حق دسترسی به اطلاعات در چند ماه پسین ابراز نگرانی داشته و می‌گویند که روند دسترسی به اطلاعات دولتی واپسگرایی داشته است.

شماری از رسانه‌های کشور با صدور یک نامه اعتراضی از بدتر شدن وضعیت و حق دسترسی به اطلاعات در چند ماه پسین ابراز نگرانی داشته و می‌گویند که روند دسترسی به اطلاعات دولتی واپسگرایی داشته است.
به گزارش خبرگزاری دید، دست‌کم ۳۰ رسانه در کابل و ولایات در این نامه اعتراضی گفته می‌گویند که «بی‌تفاوتی و برخورد فریبندۀ دولت در این راستا، به یک امر عادی مبدل خواهد شد».
شماری از نمایندگان رسانه‌ها، خبرنگاران و چهره‌های جامعه رسانه‌ای امروز سه شنبه (۱۵ دلو) با تجمع در نزدیکی وزارت اطلاعات و فرهنگ و با خواندن این نامۀ اعتراضی، گفتند که مشکل دسترسی به اطلاعات در سراسر دولت چشم‌گیر است.


دادگاه عالی، دادستانی کل، ریاست عمومی امنیت ملی، اداره تدارکات ملی، دفتر ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، وزارت مالیه، بانک مرکزی، وزارت دفاع ملی، وزارت امور داخله و وزارت صحت عامه کشور از جمله بسته ترین نهادهای دولتی در ارائه اطلاعات به رسانه‌ها در این نامه عنوان شده است.
این معترضان همچنان گفته‌اند که دولت به قانون «حق دسترسی به اطلاعات» و حمایت از رسانه‌های آزاد برخورد «دوپهلو» دارد و هشدار داده اند که این بی‌تفاوتی‌‌ها و مشکلات فراراه دسترسی به اطلاعات دستاوردهای رسانه‌ای را به خطر مواجه خواهد کرد.
در همین حال، هیئت معاونت سازمان ملل متحد(یوناما) و کمیسیون حقوق بشر کشور پشتیبانی شان را از این خواست‌های رسانه‌ها اعلام کرده اند.
یوناما در صفحه توییترش گفته است که یک جامعه باز و سالم دسترسی به اطلاعات را به هدف مبارزه با فساد اداری، بهبود عملکرد دولت، تشویق برای سرمایه‌گذاری و توانمندسازی شهروندان آن ترویج می‌کند.


شهرزاد اکبر رییس کمیسیون حقوق بشر نیز در صفحه توییتر خود گفته است که دسترسی به اطلاعات حق انسانی و اساسی برای ایجاد جوامع دموکراتیک است.


خانم اکبر افزوده است که اطلاع دهی به موقع و شفاف توسط دولت می‌تواند سبب افزایش اعتماد به نهادهای حکومتی شود و برای شهروندان زمینه تسهیلات را مساعد کند.
حکومت افغانستان تا اکنون در مورد این اعتراض رسانه‌ها واکنشی نشان نداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا