آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

رسوایی دیگر ترامپ افشا شد

جان بولتون مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید در کتاب تازه خود از رسوایی جدید دونالد ترامپ برده برداشته است که می‌تواند منجر به استیضاح او در کنگره گردد.

به نقل از بی بی سی، آقای بولتون در این کتاب که کاخ سفید تلاش می‌کند با حکم دادگاه از انتشار آن جلوگیری کند، نوشته است که دونالد ترامپ از شی جین پینگ رییس جمهوری چین، خواسته بود که با خرید محصولات کشاورزی بیشتر از امریکا، به پیروزی وی در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی کمک کند.

رسانه‌های امریکا از جمله نیویارک تایمز به نسخه‌ای از کتاب آقای بولتون دست یافته و بخش‌هایی‌ از محتوای آن را منتشر کرده‌اند. بنا به روایت جان بولتون، شی جین پینگ در جریان دیدار ماه جون ۲۰۱۹ خود با دونالد ترامپ از این که در امریکا برخی از چین انتقاد می‌کنند، گلایه کرده بود. بولتون نوشته است: «ترامپ فوراً فرض را بر این گذاشت که منظور شی دموکرات‌ها هستند. ترامپ با تایید گفت كه خصومت بزرگی بین دموكرات‌ها وجود دارد».

جان بولتون می‌افزاید:‌ «او سپس به طرز حیرت انگیزی صحبت را به انتخابات ریاست جمهوری امریكا سوق داد و به توانایی اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات در حال انجام اشاره كرد و از شی خواست تا اطمینان حاصل كند كه او برنده می‌شود».

«او بر اهمیت کشاورزان و تاثیر افزایش خرید سویا و گندم توسط چین در نتایج انتخابات تاکید کرد. من قصد داشتم عین کلمات ترامپ را چاپ کنم ولی روند بررسی انتشارات دولت علیه این اقدام تصمیم گرفته است».

جان بولتون می‌گوید که رییس جمهوری چین در همان جلسه از فرستادن صدها هزار نفر از اعضای اقلیت مسلمان اویغور به اردوگاه های دسته جمعی دفاع کرد و دونالد ترامپ هم این مسئله را تأیید کرد. در کتاب جان بولتون آمده: «به گفته مترجم ما، ترامپ گفت شی باید به ساخت اردوگاه‌ها ادامه بدهد و ترامپ فکر کرد که این دقیقاً کار درستی است».

وزارت دادگستری امریکا روز سه شنبه ( ۱۷ جون) با تنظیم شکایتی در دادگاه سعی کرده است مانع انتشار کتاب جان بولتون شود، چون می گوید حاوی اطلاعات فوق سری است.

کتاب «اتاق حوادث» که قرار است روز ۲۳ جون منتشر شود، روایت جان بولتون از وقایع داخلی کاخ سفید است که آقای بولتون می گوید بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ شاهد آنها بوده است.

دونالد ترامپ پیشتر هشدار داده بود که آقای بولتون ممکن است با انتشار این کتاب با «مشکلات قضایی» مواجه شود.

آقای ترامپ روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «من هر محاوره‌ای را که به عنوان رییس جمهور داشته‌ام کاملاً محرمانه می‌دانم. این یعنی اگر او کتابی نوشت و کتاب منتشر شد، قانون را نقض کرده و فکر می‌کنم با مشکلات قضایی روبه‌ رو خواهد شد».

اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا گفته است که «هر تلاشی از سوی دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون محکوم به شکست است».

آقای بولتون در اپریل ۲۰۱۸ به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتمبر ۲۰۱۹ آن را ترک کرد و گفت که خودش چنین خواسته است. اما آقای ترامپ گفته بود که آقای بولتون را به دلیل اختلافات «شدید» برکنار کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا