آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

رسوایی خروج از افغانستان؛ جمهوری‌خواهان در تلاش استیضاح بایدن

به دنبال خروج از افغانستان و رسوایی که در میدان هوایی کابل رخ داد، جمهوری خواهان تلاش دارند که جو بایدن را استیضاح کنند. چهار عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان یک بار دیگر طرح استیضاح او را به این مجلس ارائه دادند.


«باب گیبز» عضو جمهوری‌خواه ایالت اوهایو در مجلس نمایندگان امریکا به همراه سه هم حزبی دیگر او در این مجلس، طرح استیضاح جو بایدن را کلید زدند.
بنا بر گزارش رسانه‌های امریکایی، باب گیبز عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دومین تلاش قانونگذاران این حزب برای استیضاح جو بایدن را رهبری می‌کند.
به گزارش وبگاه هیل، «اندی بیگز» نماینده جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا، «برایان بابین» از تگزاس و «رندی وبر» دیگر قانونگذار ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان از طرح استیضاح بایدن حمایت کرده‌اند.
این دومین بار است که بندهای استیضاح بایدن از مقام ریاست جمهوری (به مجلس نمایندگان) ارائه می‌شود. اولین بار، مارجوری تیلور گرین نماینده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا در روزی که بایدن به عنوان رییس ‌جمهور مراسم تحلیف را برگزار کرد، طرح استیضاح او را به مجلس نمایندگان ارائه داد.
بنا بر گزارش هیل، با توجه به اکثریت نسبی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان امریکا طرح استیضاح به جایی نمی‌رسد اما این موضوع نشان می‌دهد که استفاده از بندهای استیضاح در مجلس نمایندگان به شدت دو قطبی، دارد به یک رویه معمول تبدیل می‌شود.
دونالد ترامپ رییس ‌جمهور سابق امریکا در دوره ریاست جمهوری چهار ساله خود، دوبار استیضاح شد اما در هر دو بار به دلیل تسلط جمهوری‌خواهان بر مجلس سنا از استیضاح تبرئه شد.
طبق قانون اساسی امریکا، استیضاح ریاست جمهوری این کشور ابتدا در مجلس نمایندگان به رای گذاشته می‌شود و در صورت تصویب استیضاح با دو سوم آرای این مجلس، طرح استیضاح رییس ‌جمهور به مجلس سنای امریکا ارجاع می‌شود.
در مجلس سنا، موضوع استیضاح رییس‌ جمهور به صورت جلسات محاکمه برگزار می‌شود و موافقان و مخالفان استیضاح، نظرات خودشان را ارائه می‌دهند و در نهایت سناتورهای مجلس سنا به گناهکاری یا بی گناهی رییس ‌جمهور رای می‌دهند. برای نهایی شدن استیضاح رییس ‌جمهور، به رای دو سوم سناتورها نیاز است.
چهار عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در طرح استیضاح بایدن، به سه بند اشاره کرده‌اند که یکی از آنها به تحولات افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور اشاره کرده است.
طبق طرح آنها، رفتار جو بایدن رییس ‌جمهور امریکا «مستلزم استیضاح و محاکمه، برکناری از مقام و رد صلاحیت» است.
باب گیبز عضو جمهوری‌خواه ایالت اوهایو در مجلس نمایندگان امریکا در توییتی توضیحاتی درباره سه بند استیضاح بایدن ارائه داد.
بند اول استیضاح درخواستی این چهار عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان بایدن را متهم کرده که در خصوص وضعیت مهاجرت در مرز جنوبی امریکا «سوگند ریاست جمهوری برای اجرای صادقانه وظایف ریاست جمهوری» را نقض کرده است.
طبق بند دوم استیضاح، رییس ‌جمهور امریکا متهم شده است که بدون مجوز و مصوبه کنگره و به رغم هشدار صریح دیوان عالی امریکا، اصل تفکیک قوا را نقض کرده است.
در بند سوم و آخر استیضاح اعلام شده که جو بایدن با توجه به اینکه فرمانده کل قوا است، درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مسئولانه عمل نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا