آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

عطا محمد نور:

رسیدن به صلح آرمان مبارزات قهرمان ملی است/ نقش مسعود در شکست کمونیزم و تروریزم برجسته است

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در پیامی به مناست ۱۸ سنبله نزدهمین سالروز ترور احمدشاه مسعود و هفته شهید، می‌گوید که تاریخ مبارزات آزادی‌بخش افغانستان مشحون از حماسه‌ها و فداکاری‌های بی‌شمار است و بدون تردید نقش شخصیت‌ها و مبارزان در شکل‌دهی حماسه و تاریخ ما غیر قابل انکار است.

به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در پیامی به مناسبت ۱۸ سنبله و هفته شهید، احمد شاه مسعود را پرچم دار مبارزه با کمونیزم و تروریزم و همچنان تبیین‌گر روایت برحق مبارزه مردم افغانستان علیه اشغال شمال و جنوب خوانده است.
آقای نور در این پیام تاکید کرده که مسعود با آن که جنگجو نبود، اما جنگ را هدف رسیدن به صلح و ثبات در کشور می‌دانست.
متن کامل پیام:
پیام سترجنرال عطامحمد نور، رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی در پیوند باهفته شهید و نزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور، شهید احمدشاه مسعود
بنام خداوند حق و عدالت
افغانستان سرزمینی که تاریخ آن مشحون از حماسه و فداکاری های بی شماری است و بدون تردید نقش شخصیت‌ها و مبارزان درشکل دهی حماسه و تاریخ ما غیر قابل انکار است.
وقتی افغانستان در سال ۱۳۵۷ مورد تهاجم ارتش شوروی پیشین قرار گرفت، برای آزادی این سرزمین و رهایی از اشغال، از هر گوشه‌ این کشور صداهایی بلند شد که رفته رفته به موج پر خروشی مبدل و سرانجام بزرگترین ارتش دنیا را به شکست مواجه نمودند.
روایت جهاد افغانستان به عنوان کلان‌ترین روایت تاریخی در دنیا شناخته می‌شود. همان روایتی که یک طرف با تجهیزات مدرن جنگی و جانب دیگر با اندک ترین امکانات دست داشته، اما اراده محکم به هدف رهایی از سلطه به میدان آمدند و اراده ملت پا برهنه‌ای را تمثیل کردند.
روایت جهاد تنها همان یک روی سکه نبرد و جنگ نیست، روی دیگر این سکه را تلاش رهبران سیاسی جهاد در جهت تبیین دیدگاه بزرگی شکل می‌داد که دنیا در عقب آن ایستاد و از صدای برحق مجاهدین حمایت نمود.
اما سکان دار اصلی جهاد، مردم سر بلند ما و سرداران جهاد بود که در دل کوه ها و دره ها با تمام قوت صدای آزادی را بلند نمودند و نگذاشتند ما به عنوان ملت محکوم و در بند باقی بمانیم. صداهای رسا و بازوان توانمند سرداران جهاد چه در شرق، چه در غرب، چه در جنوب و شمال و شمال شرق و هرجای این سرزمین طنین انداز بود اما در میان این همه سپاهداران بزرگ، احمد شاه مسعود را روایت دیگری است.
مسعود به عنوان نماد پایداری و ایستادگی، سردار سربکف نبرد و یل گردن فراز آزادی و آزادگی چنان برای آزادی سرزمینش رزمید که تا همیشه‌ی تاریخ نامش جاویدان خواهد ماند.
مسعود با آنکه جنگجو و خشونت باور نبود، اما جنگ را هدف رسیدن به ثبات و صلح می‌پنداشت. بارها در مصاحبه‌هایش گفته است، به افغانستان باثبات، مترقی و مرفه فکر می‌کند. باری گفته بود آرزو دارد روزی جنگ به پایان برسد و در آبادانی کشورش سهم بگیرد. او به دموکراسی باور عمیق داشت. می‌گفت که برای پایان جنگ تلاش می‌کند و برای برپایی نظام دموکراسی که از طریق رای مردم تمثیل شود علاقه وافر دارد. او گفته بود که مقاومت من برای اینست که افغانستان به صلح و ثبات دست پیدا کند و من بتوانم به تحصیل خویش ادامه دهم. در جنب ده‌ها آرزوی بیان شده شهید مسعود قهرمان ملی کشور، فضایل با ارزش انسانی، آزادی‌های مدنی، حق تحصیل و سایر حقوق شهروندان واضح وتعریف شده بود. او به وحدت ملی اقوام با هم برادر افغانستان نگاه عمیق داشت و راه تحقق وحدت ملی را در رعایت عدالت اجتماعی جستجو می‌کرد. باری گفته بود آرزو دارم همه مردم افغانستان در کنارهم شاهد صلح و ثبات این کشور باشند.
وقتی برگه خاطرات مبارزاتم را مرور می‌کنم و روزهای دشوار جهاد و مقاومت را بیاد می‌آورم، حتا تصور آن لحظات بسی دشوار و جانکاه است. وقتی با کمترین امکانات در زمان جهاد و با تمام محدودیت‌ها در زمان مقاومت مبارزه می‌کردیم، تنها تصور ما از مبارزه، رهایی از خشونت و دست‌یابی به صلح و تحقق آرزو‌های دیرینه مردم ما بود. ما در دو جبهه جهاد و مقاومت در برابر کمونیزم و تروریزم جنگ کردیم. هردو دشمن کشور و سرزمین ما بود. هردو مخالف جهت آرمان و اهداف مردم ما در حرکت بود و هردو پدیده شوم نه تنها عامل کلان ویرانی کشور ما شد که سبب شهادت صدها هزار هموطن و تخریب زیربنا های اساسی کشور ما گردید.

نقش احمدشاه مسعود درشکست هردو جریان کمونیزم و تروریزم، نقش ارزشمند، واضح و روشن بود. در زمان مقاومت او محور تمام جریان‌های مطرح سیاسی کشور گردید و تحت زعامت رهبر خردمند جهاد و مقاومت پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی، روایت برحق مقاومت را برای جهانیان ثابت نمود. او قهرمان بی‌چون و چرای سرزمین ما و شکوه و عزت تاریخ ما است. تا تاریخ است، تا نام این سرزمین باقی است و تا هندوکش و بابا قد برافراشته اند، نام نامی مسعود همچون نگینی برتارک آسمان کشور ما جاری و ساری است.
ضمن یادبود یاد و خاطره‌های شهدای افغانستان، قهرمان ملی کشور، شهید احمدشاه مسعود و گرامیداشت از فرا رسیدن نزدهمین سالگرد شهادت او، بر تداوم راهش، بر تحقق آرزوهایش که بدون شک داشتن افغانستان با ثبات و مرفه بود، تاکید می‌کنم. ما راه او را چون مسیر درخشان رسیدن به رفاه و آسایش سرزمین بامی و نامی مان، دنبال می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا