آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رشد اقتصادی پاکستان وابسته به صلح در افغانستان است


سیاست‌های اقتصادی آینده پاکستان به صلح در افغانستان متکی است. دولت و ارتش پاکستان هر دو برای برقراری صلح و ثبات کامل در افغانستان تلاش می‌کنند. فعالیت‌ها و حملات بسیاری از تروریست‌ها که در پاکستان رخ داده، از خاک افغانستان صورت گرفته است.


به یاد داشته باشید، پاکستان همواره به دنبال رویکار آمدن یک دولت دوست در افغانستان بوده است، یعنی دولتی را نمی‌خواهد که با هند در مقایسه با پاکستان دوستانه‌تر باشد.
پاکستان به عنوان یک کشور مهم همسایه افغانستان نقش مهمی در برقراری ثبات و تسهیل روند صلح داشت. این تلاش دولت و ارتش پاکستان بود که طا-لبان را برای مذاکره با ایالات متحده و دولت سابق افغانستان بر سر میز مذاکره آورد. واشنگتن به نقش پاکستان در تسهیل توافق فبروری ۲۰۲۰ بین ایالات متحده و طا-لبان اذعان کرده است.
وقتی نجیب‌الله علی‌خیل سفیر افغانستان با جنرال قمر جاوید باجوا رییس ستاد ارتش پاکستان در مقرش ملاقات کرد. جنرال باجوا بار دیگر تأکید کرد که «صلح در افغانستان به معنای صلح در پاکستان است. هدف ما تنها کمک به افغان‌ها برای دستیابی به یک افغانستان مسالمت‌آمیز، مستقل، دموکراتیک، پایدار و مرفه است».
پاکستان تلاش کرده است تا تصویر دروغین کشوری که با تروریزم در ارتباط بوده را از بین ببرد. به‌رغم اینکه پاکستان در سال ۲۰۱۸ از سوی رییس جمهور ترامپ به «دروغ و فریب» متهم شد، پاکستان در مذاکرات صلح افغان‌ها یکی از بازیگران کلیدی بود.
صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در پاکستان است. این امر به معنای رشد اقتصادی، تعامل اقتصادی و معاملات تجاری برای هر دو کشور است. پاکستان بیشترین آسیب را از درگیری در افغانستان متحمل شده است. اسلام‌آباد و کابل به محض برقراری آرامش در هر دو سوی مرز بهره خواهد برد.
صلح در افغانستان نه تنها برای افغانستان بلکه برای کل منطقه نیاز مبرم است. تلاش‌های پاکستان برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان بیشتر به نفع منطقه است. ثبات سیاسی و اقتصادی با صلح در کابل در محراق توجه اسلام‌آباد قرار دارد.
علاوه بر پاکستان، چین امیدوار است و با صبر و حوصله در انتظار صلح در افغانستان است تا بتواند روی پروژه‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کند. وقتی افغانستان به صلح برسد، این کشور وارد عصر ثبات اقتصادی خواهد شد. صلح در افغانستان ارتباطات و اتصال بیشتر بین آسیای جنوبی، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه و اوراسیا فراهم می‌کند. افغانستان می‌تواند با استفاده از بندرهای پاکستان با سایر نقاط جهان ارتباط برقرار کند. افغانستان از طریق راهروی اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) می‌تواند زیرساخت‌های این کشور را توسعه دهد.
پاکستان ممکن از قدرت عظیم اقتصادی چین برای اهداف خود در افغانستان استفاده کند. نگرانی اصلی پکن در افغانستان این است که نباید منطقه‌ای برای شورشیان اویغور باشد. با این حال، چین موافقت کرده است که میلیاردها دالر در افغانستان، از جمله توسعه معدن مس و ذخایر نفت و گاز در شمال کشور، سرمایه‌گذاری کند.
عمران خان نخست‌‌وزیر پیشین پاکستان گفته بود از آنجا که صلح در افغانستان به پاکستان دسترسی به جمهوری‌های آسیای میانه را می‌دهد، اسلام‌آباد بیش از هر کشوری خواهان برقراری صلح در افغانستان است. پاکستان قبلاً توافق‌نامه‌ای با ازبیکستان برای ساخت خط آهن از مزار شریف به پشاور امضا کرده است.
پاکستان امیدوار است که یک ایتلاف منطقه‌ای شامل چین، روسیه و ایران از طا-لبان علیه داعش حمایت کند. از سویی هم، اطمینان حاصل شود که طا-لبان از افراط‌گرایی بین‌المللی، از جمله شورش در پاکستان و از سایر گروه‌های شورشی پشتیبانی نمی‌کنند.
طی چند دهه گذشته، روابط پاکستان و افغانستان پیچیده شده است. بی‌اعتمادی در حال رشد و اتهامات تسهیل ترور مرزی وجود دارد. با این حال، به نظر می‌رسد که این اواخر آرامش در روابط به وجود آمده است. این فرصت عالی برای پاکستان است تا پیوندهایی را تقویت کند که ممکن در طول سال‌های گذشته تضعیف شده باشد. برای این کار، اسلام‌آباد باید استراتژی دیپلماسی هوشیارانه‌ای کار بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا