آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۸ به ۳ درصد رسیده است

وزارت مالیه کشور گفته است که افغانستان در سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی، سه در صد رشد اقتصادی داشته است.

وزارت مالیه کشور گفته است که افغانستان در سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی، سه در صد رشد اقتصادی داشته است.

به گزارش خبرگزاری دید، شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه روز چهارشنبه (۲۹ عقرب) گفته که نهادهای بین‌المللی چون بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی، رشد اقتصادی افغانستان را برای سال روان ۲.۷ در صد پیش‌بینی کرده بودند؛ اما به گفتۀ وی تحلیل‌های وزارت مالیه نشان می‌دهد که اکنون رشد اقتصادی افغانستان، بیشتر از آنچه است که پیشی بینی شده بود.

آقای مسجدی افزود:«سال مالی هنوز هم یک ماه مانده، آخرین تحلیل خود را در ختم سال می‌کنیم که بیشترین و دقیق‌ترین ارقام را داشته باشیم. چیزی را که ما نشر کردیم، تحلیل ادارۀ بررسی اقتصاد بزرگ وزارت مالیه که به اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های شان رشد اقتصادی کشور به سه فیصد رسیده است.»

ایجاد دهلیزهای هوایی با کشور‎های منطقه که سبب بهبود صادرات افغانستان شده است، و تطبیق طرح‌های وزارت مالیه در بخش‌های زراعت و زیربنا از عوامل عمدۀ رشد اقتصادی افغانستان در سال روان برشمرده شده است.

وزارت مالیه گفته است که امسال رشد اقتصادی به تناسب رشد نفوس – که ۲.۱۴ در صد است – افزایش یافته است.

بخش اعظم اقتصاد کشور وابسته به زراعت است. وزارت مالیه پیش‌بینی می‌کند که اگر شرایط اقلیمی مساعد باشد و سکتور زراعت آسیب نبیند، «تولیدات ناخالص داخلی» این سکتور در سال مالی آینده (۱۳۹۹) از ۳۳۷.۶ میلیارد افغانی به ۳۷۲.۲ میلیارد خواهد رسید.

سخنگوی وزارت مالیه گفت که رشد اقتصادی برای سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی، ۳.۴ در صد پیش‌بینی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا