آخرین اخباراسلایدشوافغانستانزنانسیاستگزارش

فعالان زن در کابل:

رفتار طا-لبان در داخل و خارج با زنان متناقض است/ نشست پارلمان اروپا در باره زنان سطحی بود

رسول شهزاد: کابل

شماری از فعالان حقوق زنان در افغانستان با انتقاد از حضور برخی از چهره‌های سیاسی پیشین در نشست اتحادیه اروپا می‌گویند که در این نشست هیچ کسی به نمایندگی از زنان افغانستان حضور ندارد

زنان

خبرگزاری دید: به دنبال برگزاری نشست دو روزه پارلمان اتحادیه اروپا تحت عنوان «روزهای زنان افغانستان» شماری از فعالان مدنی در افغانستان به این باور هستند که این نشست‌ها نمی‌تواند برای زنان افغانستان مفید واقع شود.
شماری از فعالان حقوق زنان در افغانستان با انتقاد از حضور برخی از چهره‌های سیاسی پیشین در نشست اتحادیه اروپا می‌گویند که در این نشست هیچ کسی به نمایندگی از زنان افغانستان حضور ندارد.
این فعالان مدنی که در اعتراض‌های اخیر در شهر کابل حضور داشتند می‌گویند که چهره‌هایی که هیچ هم‌سویی با وضعیت فعلی زنان افغانستان ندارند نمی‌توانند از ما نمایندگی کنند.
زهرا ماندگار فعال مدنی در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید: «همان طور که نشست اسلو پیامد ملموسی برای بهبود وضعیت زنان نداشت نشست اتحادیه اروپا نیز نمی‌تواند وضعیت را تغییر دهد. زیرا در این نشست‌ها جای زنان افغانستان خالی است».
ماندگار می‌گوید، کسانی که در این نشست حضور داشتند به هیچ وجه نماینده زنان امروز افغانستان نیستند.
وی افزود که این زنان هیچ آگاهی از وضعیت زنان امروز در کشور ندارد. بسته بودن مکاتب که یک نسل را ضربه می‌زند یکی از چالش‌های بزرگ برای دختران است،

زهرا کاظمی
ماندگار می‌افزاید که رفتار طا-لبان با گفتار شان متفاوت است آنها به کشورهای خارجی یک چیز می‌گویند و در افغانستان رفتار شان کاملاً متناقض است.
این در حالی است که شماری از چهره‌های سیاسی و هنری در نشست دو روزه پارلمان اتحادیه اروپا به نمایندگی از زنان افغانستان شرکت کرده بودند. آریانا سعید آواز خوان کشور نیز در این برنامه حضور داشت که با اجرای موسیقی اعتراض‌اش برای وضعیت زنان در کشور را بازگو کرد.
زهرا ماندگار اما بر این باور است که چنین نشست‌ها فقط در حد صدور یک اعلامیه می‌ماند، در صورتی که در داخل افغانستان مکاتب همچنان به روی دختران بسته است و زنان حق کار در ادارات دولتی را ندارند.
وی در مورد بازداشت پروانه ابراهیم خیل و تمنا پریانی دو فعال مدنی که حدود دو هفته پیش نا پدید شده‌اند، گفت: با گذشت بیش از دو هفته تاکنون هیچ خبری از آنها نیست در صورتی که طا-لبان در نشست اسلو گفته بود که قضیه را پیگیری می‌کنند.
زحل کاظمی یکی دیگر از فعالان مدنی در صحبت به خبرگزاری دید‌، گفت که زنان افغانستان امروز در شرایط بسیار دشوار به سر می‌برند و جهان در برابر این خفقان سکوت کرده است.

زهل کاظمی
کاظمی به این باور است که این بن‌بست برای زنان افغانستان شکسته خواهد شد و طا-لبان مجبورند که به خواست زنان و حقوق زنان تمکین کنند.
وی می‌گوید که وقتی طا-لبان از سوی جوامع بین‌الملل تحت فشار قرار می‌گیرند برخی از وعده و وعیدهایی می‌دهند که تاکنون عملی نشده است. او به این باور است که بازگشایی مکاتب در اول ماه حمل سال آینده ترفندی برای اغوا کردن کشورهای جهان است.
زحل کاظمی می‌گوید که نشست اسلو و نشست اتحادیه اروپا نگاه سطحی به وضعیت زنان دارد که با برگزاری چنین نشست‌ها و جایگاه خالی نمایندگان واقعی زنان افغانستان، هیچ تاثیر مثبتی بر وضعیت نخواهد داشت.
فعالان مدنی و زنان معترض بارها در اعتراض به محدودیت‌های وضع شده بر زنان تظاهرات کردند که برخی از این اعتراضات با خشونت از سوی افراد طا-لبان متوقف شد.
نشست پارلمان اتحادیه اروپا در مورد زنان افغانستان برای دو روز (اول و دوم فبروری) برگزار شد. رییس پارلمان این اتحادیه گفته بود که تامین حقوق زنان شرط تعامل با طا-لبان است.
حضور برخی مقامات حکومت پیشین در این نشست عدم حضور نماینده زنان معترض در آن، از مواردی است که سبب واکنش‌های متفاوت در برابر آن شده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا