افغانستانبرگزیدهتحلیل

رقابت‌های قومی و فساد؛ دو عامل عمده ضعف ارتش!

پس از حمله خونین تروریستی به قول اردوی ۲۰۹ شاهین که  در نتیجه آن بیش از ۲۰۰ سرباز اردوی ملی کشته شدند، خبرگزاری فرانسه طی یک گزارشی عامل اصلی این‌گونه حملات را فساد گسترده‌ای می‌داند که در تمام پیکره‌ی نهادهای نظامی و امنیتی افغانستان از جمله ارتش این کشور سال‌هاست که ریشه دوانده است.

منبع می‌افزاید، در پی این حمله خونین، مقامات نظامی و سیاسی افغانستان سخت آماج انتقاد قرار گرفتند. ناظران و افکار عمومی افغانستان ارتش این کشور را نهادی عمیقاً فاسد و ناکارآمد می‌دانند که حتا قادر نیست امنیت کارکنان نظامی خود را تامین کند.

این فساد و ناکارآمدی عامل اصلی پیشروی طالبان در افغانستان و تشدید حملات خونین آنان در این کشور به شمار می‌رود، براساس گزارش پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) دولت کابل تنها ۵٨ درصد خاک افغانستان را کنترل می‌کند و مابقی تحت کنترل طالبان است.

به گفته‌ی فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان، جنرال جان نیکلسون، ارتش افغانستان نیازمند هزاران نیروی کمکی برای مقابله با پیشروی طالبان است.

نظامیان افغانستان شمار جنرالان ارتش افغانستان را حدود هزار تن اعلام می‌کنند و می‌افزایند که ارتش افغانستان شدیداً از فقدان افسران میانی رنج می برد. از جمله دلایل این امر این است که جنرالان  ارتش افغانستان مقام خود را خریداری می‌کنند و بسیاری از جنرالان  ارتش افغانستان حتا سواد خواندن و نوشتن ندارند.

پیش از این “جان سُپکو” بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته بود که:« طالبان سلاح‌ها و مهمات مورد نیاز خود را از ارتش افغانستان خریداری می‌کنند، زیرا هم ارزان‌تر است٬ هم مطمئن‌تر.»

مشکل دیگری که ارتش افغانستان از آن رنج می‌برد وجود ده‌ها هزار “سرباز خیالی” یا غیرواقعی در صفوف آن است. علت این امر این است که فرماندهان ارتش افغانستان در ازای این “نفرات” تجهیزات و بودجه‌های هنگفت دریافت می‌کنند یا به اصطلاح به جیب می‌زنند. ناتو، شمار این “سربازان” را بین ۲٠ تا ۴٠ هزار نفر برآورد می‌کند.

مشکل دیگر ارتش افغانستان رقابت‌های قومی در درون آن است. ترکیب فساد و رقابت‌های قومی از مهم‌ترین دلایل نارکارآمدی ارتش افغانستان است. از سال ۲٠٠۲ تاکنون دولت امریکا ٧٠ میلیارد دلار سرمایه و تجهیزات صرف تشکیل و آموزش ارتش افغانستان کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا