آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

رقابت انتخاباتی دو حزبی امریکا و مشکلاتی که برای جهان می‌آفریند!

جو بایدن پیش از انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ امریکا تصمیم به خروج فوری نیروهایش از افغانستان گرفت و پس از آن، پیشرفت افغانستان همچنان با مشکلات زیادی مواجه است

سال ۲۰۲۴ سال انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواهد بود. جو بایدن رییس جمهور امریکا به نمایندگی از حزب دموکرات به دنبال دومین دوره ریاست جمهوری خود خواهد بود، همزمان دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین این کشور و نماینده حزب جمهوری خواه نیز از آمادگی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در ۲۰ فبروری خبر داد. رقابت بین دو حزب سیاسی امریکایی به طور روز افزون شدید شده است. رییس جمهور مانند گذشته لیست دستاوردها را قبل از پایان ماموریت فعلی خود به رای دهندگان نشان می‌دهد تا به طور متداوم به او رای دهند، همچنین رقبای او سعی می‌کنند موضوعات رقابتی و مبارزاتی را با او ایجاد کرده و به بحث بگذارند. در نتیجه، سردرگمی به وجود آمده است که نه تنها مردم امریکا، بلکه کل جهان قیمت آن را خواهند پرداخت.

در ۷ فبروری، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده گزارشی از دولت در سنای تحت کنترول حزب جمهوری‌خواه منتشر کرد. سیاست های دیپلماتیک همیشه بخش مهمی از رقابت بین احزاب سیاسی امریکایی است و به آن چیپ می‌گویند. جو بایدن برای حفظ موقعیت امریکا در زمینه‌های سیاست، اقتصاد، علم و تکنالوجی و امور نظامی، سخنرانی کرد. وی تاکید کرد که باید در رقابت با چین به موفقیت دست پیدا کند، البته برای رسیدن به این هدف دایماً چین را متهم می‌کند و مانعی بر سر راه پیشرفت چین می‌گذارد. جو بایدن با توجه به تشدید درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین تاکید کرده است که ایالات متحده به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد و هدف آن تامین سلاح برای جنگ تا آخرین روز حمله است، او بلافاصله آن را اجرا کرد و در ۲۰ فبروری یک بازدید غیرمنتظره از اوکراین داشت و پنتاگون از ارائه تجهیزات نظامی به ارزش ۴۶۰ میلیون دالر به اوکراین خبر داد.

سیاستمداران امریکایی مشتاق حفظ جایگاه اول خود در جهان هستند و به نظر آنها برای رسیدن به این هدف در انتخابات سیاسی کوشش می‌کنند و می‌خواهند آرای بیشتری را به دست بیاورند. بنابراین جو بایدن با لحن محکمی در سخنرانی خود گفت که ما باید در رقابت با چین موفق باشیم تا مردم ما متحدتر شوند. ما از دموکراسی در همه کشورهای جهان محافظت خواهیم کرد. بنابراین، برای تحقق این به اصطلاح هدف، ایالات متحده می‌تواند زنجیره تولید را در کل جهان از بین ببرد و بر آتش جنگ در کشورهای دیگر بیفزاید و به صلح آسیب برساند.

اعضای حزب دموکرات در حمایت از سخنرانی بایدن و اعضای حزب جمهوری خواه نیز صدای خود را علیه وی بلند کرده‌اند. این سیاستمداران همواره رقبای خود را تحقیر می‌کنند و در این بازی و رقابت خود از شعارهای پیشرفت، حقوق بشر، استقلال و صلح علیه سایر کشورها استفاده می‌کنند. رای دهندگان امریکایی از سخنرانی های انتخاباتی این سیاستمداران خسته شده‌اند و طبق آخرین نظرسنجی، رای دهندگان دو حزب سیاسی امریکایی هیچ علاقه‌ای به انتخاب مجدد جو بایدن و دونالد ترامپ ندارند.

گفتنی است، جو بایدن پیش از انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ امریکا تصمیم به خروج فوری نیروهایش از افغانستان گرفت و پس از آن، پیشرفت افغانستان همچنان با مشکلات زیادی مواجه است. جو بایدن در ابتدا با پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله در افغانستان خواستار حمایت عمومی بیشتر شد. با این حال، هنوز مورد انتقاد جوامع مختلف است و در دست بررسی است. جیمز کامر رییس کمیته نظارت و پاسخگویی سنای کانگرس ایالات متحده و یکی از اعضای حزب جمهوری خواه گفت که دولت بایدن برای فاجعه خروج نیروهایش از افغانستان آماده نشده بود، این امر باعث  چالش ها و مسائل امنیت و انسان دوستانه شده است.

فضای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا در حال داغ‌تر شدن است. لازم نیست رای دهندگان امریکایی در این انتخابات رای خود را به سیاستمدارانی بدهند تا از امور کشورهای دیگر برای خود استفاده کنند. دنیا به قدری بزرگ است که کشورهای مختلف می‌توانند به طور مستقل پیشرفت کنند و امریکا می‌تواند انتخاب‌های سیاسی خود را انجام دهد و نیازی به قربانی کردن دنیا نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا