آخرین اخبارجهانسیاست

رقیب سیاسی اردوغان به زندان محکوم شد

خبرگزاری دید: دادگاهی در ترکیه امرم امام اوغلو شهردار استانبول و رقیب سیاسی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را به زندان محکوم کرد


برای این سیاستمدار مخالف دولت اردوغان که به عنوان یک رقیب بالقوه قوی نیز برای اردوغان در انتخابات سال آینده شناخته می شود، منع فعالیت سیاسی در نظر گرفته شده است.
امام اوغلو به دلیل توهین به مقامات دولتی در سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول در سال ۲۰۱۹ به دو سال و هفت ماه حبس همراه با ممنوعیت فعالیت سیاسی محکوم شده است، هرچند که این احکام می بایست توسط دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شود.
اوغلو در محل کار خود در مقر شهرداری استانبول در آن سوی تنگه بسفر و در سمت اروپایی استانبول، به هزاران طرفدار خود گفت که این حکم غیرقانونی است و ثابت می کند در ترکیه امروز عدالت وجود ندارد.
شهردار استانبول همچنین گفت که رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده، به این بی عدالتی ها پاسخ خواهند داد.
کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق (CHP) که امام اوغلو نیز عضو آن به شمار می رود، سفر خود به آلمان را کوتاه کرد و با بازگشت به ترکیه، حکم دادگاه را «نقض فاحش قانون و عدالت» خواند.
همچنین «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که وزارت امور خارجه امریکا از این حکم عمیقاً نگران و ناامید است. وی افزود: «این حکم ناعادلانه با احترام به حقوق بشر، با رعایت آزادی های اساسی و حاکمیت قانون مغایرت دارد».
امام اوغلو به دلیل سخنرانی خود در سال ۲۰۱۹ پس از انتخابات استانبول محاکمه و محکوم شده است. در آن زمان امام اوغلو در انتخابات پیروز شد، اما این انتخابات باطل اعلام گردید و برای دومین بار برگزار شد. در انتخابات دوم نیز امام اوغلو پیروز شد. او پس از کسب کرسی شهرداری استانبول در انتخابات این شهر گفته بود کسانی که رای اولیه را باطل کردند، احمق بودند و همین سخنان به محکومیت وی در دادگاه منجر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا