آخرین اخبارجهانچینسیاست

رمزگشایی تصاویر ماهواره‌ای از زمان واقعی شیوع کرونا در چین

تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده از شهر ووهان چین حاکی از آن است که ویروس کرونا خیلی پیشتر از زمان مورد ادعای چین منتشر شده است.

تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده از شهر ووهان چین حاکی از آن است که ویروس کرونا خیلی پیشتر از زمان مورد ادعای چین منتشر شده است.
به نقل از یورونیوز، پژوهشگران دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه هاروارد بیش از ۱۱۰ تصویر ماهواره‌ای را از ۶ بیمارستان اصلی این شهر، در فاصلهٔ ماه‌های جنوری ۲۰۱۸ تا اپریل سال ۲۰۲۰ به‌دقت بررسی کردند.
آنان همزمان جستجوهای آنلاین مردم شهر را دربارهٔ علائم این بیماری، نظیر «سرفه» و «اسهال» بر روی موتور جستجوی اینترنتی چین موسوم به «بایدو» از اپریل ۲۰۱۷ تا ماه می ۲۰۲۰ زیر نظر گرفتند.
این محققان دریافتند که افزایش مراجعهٔ مردم به بیمارستان‌ها و جستجوی علائم خاص بیماری کووید-۱۹ روی اینترنت هر دو بسیار پیشتر از زمان رسمی شیوع ویروس کرونا روی داده است.
از مشاهدهٔ تصاویر ماهواره‌‌ای چنین بر می‌آید که پارکینگ‌ بیمارستان‌ها، در ماه اگست سال ۲۰۱۹، شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود تا جایی که این ازدحام در ماه دسامبر به اوج می‌رسد.
محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند گرچه میزان جستجوی اینترنتی برای علائم سرفه با موسم آنفولانزای فصلی بالاوپایین می‌رود اما جستجوی «اسهال» که مشخصاً از علایم ویروس کروناست رابطهٔ روشنی با بیماری همه‌گیر کنونی دارد.
این پژوهشگران می‌گویند احتمال دارد اطلاعات گردآوری شده هم مشکلاتی داشته باشند و کار آنها نمی‌تواند چیزی را ۱۰۰ درصد ثابت کند، اما در کل معتقدند که پژوهش کنونی این فرضیه را تقویت می‌کند که ویروس کرونا پیش از شیوع انفجاری‌اش در بازار ووهان، احتمالا در جنوب چین پدید آمده بوده است.
شماری از دولت‌ها از جمله ایالات متحده به سختی از چین انتقاد کرده‌‌اند که چرا در اطلاع‌رسانی دربارهٔ این بیماری همه‌گیر کوتاهی کرده است.
کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته با اکثریت آراء خواستار آن شدند که دربارهٔ شیوهٔ برخورد این سازمان با بحران ویروس کرونا بررسی مستقل و بی‌طرفانه‌ای صورت گیرد.
تا کنون بیش از ۷ میلیون تن از مردم جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و حدود ۴۰۶ هزار نفر از آنان در اثر دچار شدن به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا