آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رهایی زندانیان طالبان؛ حسن نیت «جمهوریت» ثابت شد، توپ در میدان طالبان است!

اکنون توپ در میدان طالبان است و همه مردم افغانستان و جهان منتظر هستند که این گروه با توپ صلح چه کار خواهد کرد. آیا مستقلانه تصمیم می‌گیرد و به آتش بس می‌پیوندد یا دوباره سناریوی جدیدی را بازی خواهد کرد.

روند صلح افغانستان که از نزدیک به دو سال پیش وارد مراحل جدی تر شده بود، با امضای توافقنامه صلح میان امریکا وطالبان و طرح مذاکرات میان‌افغانی مستقیم بین دولت افغانستان و گروه طالبان در فاز جدیدی قرار گرفت.
نظام جمهوری افغانستان از سال‌ها به این طرف با ایجاد شورای عالی صلح، موافقت با ایجاد دفتر طالبان در قطر و هرازگاهی رهایی زندانیان این گروه به نشانه حسن نیت، تعهدش را به استقرار صلح، ختم جنگ و آتش‌بس نشان داده است.
گروه طالبان هرچند می‌گویند که به صلح باور دارند، ولی هنگامی که روند صلح وارد مراحل جدی و سرنوشت ساز می‌شود، با طرح بهانه‌های جدید طفره رفته و جنگ و خشونت را ادامه می‌دهد.
در یک برهه، بهانه طالبان برای فرار از مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان حضور نیروهای امریکایی بود. آن‌ها دولت را دست نشانده امریکا می‌گفتند و به مذاکره حاضر نمی‌شدند.
در زمانی دیگر، بهانه طالبان خروج نیروهای خارجی بود، آن ها بهانه آوردند که تا نیروهای خارجی حضور داشته باشد، نمی‌توانند با دولت مشروع افغانستان مذاکره کنند.
سرانجام نزدیک به ۱۸ ماه پیش، مذاکرات این گروه با امریکا آغاز شد. در این مذاکرات امریکا پذیرفت که از افغانستان خارج شود، ولی طالبان نیز به مذاکرات مستقیم با دولت حاضر شده و معضل بیست ساله اخیر را از طریق دیپلماسی حل کنند. این گروه در جریان مذاکرات با امریکا به صورت بالقوه پذیرفت که در بدل خروج نیروهای امریکایی با دولت مذاکره کند، ولی به صورت بالفعل متعهد نبوده و مسئله رهایی پنج هزار زندانی را مطرح کرد.
هرچند دولت افغانستان در اول به شدت این موضوع را رد کرد، ولی سپس به نشانه حسن نیت پذیرفت که پنج هزار زندانی طالبان را رها کند.
دولت افغانستان و جانب ایالات متحده امریکا برای رهایی زندانیان طالبان و تضمین این که پس از رهایی دوباره به صفوف طالبان نپیوندند، میکانیزمی را ساختند که مطابق آن روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان از امروز شنبه ۲۴ حوت رها می‌شود.
از آغاز تلاش‌ها برای صلح، دولت افغانستان بارها حسن نیتش را در این پروسه نشان داده است. از ایجاد شورای عالی صلح تا تاسیس دفتر سیاسی طالبان در قطر و از رهایی صدها زندانی این گروه در گذشته تا مبادله انس حقانی با دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی افغانستان، اکنون نیز موافقت با رهایی پنج هزار زندانی این گروه آخرین درجه حسن نیت است که از سوی دولت اجرا می‌شود و اگر گروه طالبان دوباره بهانه بیاورد، مسئولیت تمام جنگ در بیست سال گذشته و ادامه جنگ در آینده به دوش آن خواهد بود، کما این که چنین نیز است.
اکنون توپ در میدان طالبان است و همه مردم افغانستان و جهان منتظر هستند که این گروه با توپ صلح چه کار خواهد کرد. آیا مستقلانه تصمیم می‌گیرد و به آتش بس می‌پیوندد یا دوباره سناریوی جدیدی را بازی خواهد کرد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا