آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور غنی:

رهایی زندانیان طالب صلاحیت امریکا نیست/ تعهدی به رهایی زندانیان نداده‌ایم

رییس جمهور اشرف غنی در کنفرانس خبری یک روز پس از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان می‌گوید که دولت افغانستان هیچ تعهد برای رهایی زندانیان به کسی نداده است. آقای غنی گفت که هیئت مذاکرات از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی خواهد کرد.

رییس جمهور اشرف غنی در کنفرانس خبری یک روز پس از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان می‌گوید که دولت افغانستان هیچ تعهد برای رهایی زندانیان به کسی نداده است. آقای غنی گفت که هیئت مذاکرات از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور اشرف غنی امروز یکشنبه(۱۱حوت) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که هیچ نوع تعهدی برای آزادی ۵ هزار زندانی طالب وجود ندارد و دولت افغانستان این را صلاحیت خود می‌داند که در مذاکرات صلح روی آن بحث کند.
رییس جمهور غنی: مردم افغانستان باید اعتماد داشته باشد، کسی که رها می‌شود، دوباره سلاح نمی‌بردارد و در برابر مردم افغانستان دوباره ایستادگی نمی‌کند.
او تاکید کرد که رهایی زندانیان صلاحیت دولت افغانستان است و این موضوع بارها به مقامات امریکایی نیز گوشزد شده است.
رییس جمهور غنی در مورد زمینه‌های بحث میان امریکا و طالبان افزود: ساحه بحث میان امریکا و طالبان محدود است، ساحه بحث میان طالبان و حکومت افغانستان وسیع خواهد بود.
رییس جمهور غنی در کنفرانس مطبوعاتی: من به نمایندگی از دولت افغانستان به مردم عزت مند خود اطمینان می‌دهم که برای حفظ صلح پایدار و نظام جمهوری اسلامی افغانستان از هیچ کوشش دریغ نکنم.
آقای غنی گفت: هیئتی که می‌رود از ارزش‌های جمهوری اسلامی افغاستان و از قانون اساسی افغانستان نمایندگی می‌کند. صلاحیت هیئت را کابل تعیین می‌کند. در مورد تعیین هیئت با جناح‌های مختلف مشوره شده‌است.
به باور آقای غنی، صلاحیت هیئت از این خاطر محدود است که تصمیم گیرنده آخر طبق قانون اساسی، یا پارلمان افغانستان است یا لویه جرگه افغانستان است و یا رای سنجی عام در کشور.
محمد اشرف غنی: ما و جامعه جهانی به این باور هستیم که تهدید تروریزم درازمدت است. رهایی زندانیان صلاحیت جمهوری اسلامی افغانستان است نه امریکا، امریکا تسهیل کننده ‌است.
همچنان آقای غنی در بخشی از سخنانش خطاب به طالبان گفت که اگر خود را نماینده مردم افغانستان می‌دانند بیایند و در میدان سیاسی رقابت کنند.
او پرسید که آدرس ملا هبت‌الله کجاست و چرا نمی‌آید که به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ بگوید.
آقای غنی تاکید کرد که به عنوان رییس جمهور افغانستان نمی‌تواند از حقوق زنان، اطفال و دستاوردهای دو دهه اخیر کشور بگذرد و این که می‌گویند زن وزیر شده نمی‌تواند یا سفیر شده نمی‌تواند برایش پذیرفتتنی نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا