آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

رهبران ایالات متحده برای حفظ نیروها در سوریه مانند افغانستان دروغ می‌گویند!

بایدن با پنهان کردن واقعیت های آن از افکار عمومی ایالات متحده، نشان می‌دهد که علی‌رغم خروج از افغانستان، با میل خود در حال طولانی کردن یک فریب پرهزینه و فاجعه بار دیگر در سوریه است

یک روز پس از خروج آخرین نیروهای امریکایی از میدان هوایی کابل، جو بایدن رییس جمهور امریکا اعلام کرد که «به دوران عملیات نظامی بزرگ برای بازسازی کشورهای بیرونی، پایان می‌دهد».

اما دولت بایدن در حالی که مخالفت با سیاست خارجی پنتاگون و دی سی مبتنی بر طرح عقب‌نشینی از افغانستان تاکید می‌کند، تأیید کرده است که صدها نیرو را در سوریه حفظ خواهد کرد تا مناطق نفت خیز شمال شرق – حدود یک سوم این کشور – را اشغال کنند. و درست مانند پیشینیان حکومت کشورش که افکار عمومی را در مورد پیشرفت ایالات متحده در افغانستان گمراه کردند، بایدن نیز فریب مشابهی را بکار می‌برد که هم واقعیت عملیات ایالات متحده در خاک سوریه و هم انگیزه‌های واقعی برای حفظ نیروها در آنجا را پنهان می‌کند.

تعهد رسمی دولت برای ادامه اشغال سوریه در آخرین روزهای کمپاین ۲۰ ساله نظامی امریکا در افغانستان بی سر و صدا فاش شد. دانا استرول مقام ارشد سیاستگذاری پنتاگون در امور خاورمیانه در ۱۰ اگست به کمیته روابط خارجی سنا گفت: دولت بایدن متعهد به حفظ حضور نظامی امریکا در شمال شرق سوریه است.

استرول با تکرار توضحیات رسمی‌اش مدعی شد که ایالات متحده در سوریه باقی می‌ماند «زیرا داعش شکست نخورده است» و نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها نمی‌توانند «بدون حمایت، آموزش و مشاوره ما» با این گروه تروریستی بجنگند. اما این دروغ است، امریکا مخصوصاً سازمان سیا پس از با گذشت یک دهه جنگ کثیف و چند میلیارد دالری قصد سرنگونی رییس جمهور سوریه را داشت. این کشور را با انواع تحریم‌های فلج کننده، ایجاد تفرقه و شکاف می‌خواستند سرنگون کنند.

در آخرین ارزیابی سه ماهه از مأموریت ایالات متحده علیه داعش در سوریه، بازرس کل پنتاگون میدان جنگی را به تصویر می‌کشید که در آن ایالات متحده عملاً بیکار است. در عمل، این دولت سوریه و متحدانش هستند که اکثریت قریب به اتفاق عملیات‌های ضد داعش را انجام می‌دهند و بار خشونت این گروه شبه نظامی را متحمل می‌شوند.

از آنجایی که داعش از حمله به نیروهای امریکایی اجتناب می‌کند، به نظر می‌رسد که ایالات متحده نیز چنین می‌کند.

بر اساس گزارش سرمفتش وزارت دفاع، ارتش امریکا در فاصله ماه جنوری تا جون تنها ۱۲ حمله هوایی علیه داعش در سوریه انجام داده است. در مقابل، ارتش روسیه به تنهایی «صدها حمله هوایی در حمایت از عملیات رژیم سوریه در صحرای سوریه» علیه داعش در همان دوره انجام داده است. در این گزارش آمده است: «روسیه این عملیات را در پاسخ به حملات مکرر داعش انجام داد که پایگاه‌های رژیم و شبه‌نظامیان، کاروان‌های نفتی و پرسونل نظامی در حال ترانزیت را هدف قرار دادند».

در حالی که هواپیماهای جنگی ایالات متحده به ندرت اهداف مختص به داعش را بمباران می‌کنند، نیروهای زمینی ایالات متحده کاملاً بی‌حرکت هستند. این گزارش خاطرنشان می‌کند که ناوگان امریکایی از وسایل نقلیه جنگی برادلی در مناطق تحت کنترل کردها «در هیچ درگیری با نیروهای دیگر در طول سه ماهه شرکت نداشته است».

این چیزی است که مقامات امریکایی بی سر و صدا به خبرنگاران اعتراف کرده اند. پولیتیکو به نقل از یک منبع پنتاگون گزارش می‌دهد: «در حقیقت، هیچ نیروی امریکایی بیش از یک سال در عراق و سوریه نیروهای محلی را در گشت زنی جنگی همراهی نکرده است».

علی‌رغم عدم مبارزه فعال ضد داعشی، مقامات امریکایی همچنین مدعی شده اند که نیروهای امریکایی برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش در آینده در سوریه هستند. جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا اواخر سال ۲۰۱۹هشدار داد: «هنوز جنگجویان داعش در منطقه هستند و اگر فشارها حفظ نشود، احتمال بسیار واقعی وجود دارد که شرایط برای ظهور مجدد داعش فراهم شود».

این واقعیت که بایدن تا کنون تصمیم گرفته است به همان سادیزم عمدی علیه مردم سوریه ادامه دهد، با مخالفت علنی او از «استقرار بی پایان نظامی» و «دوبرابر کردن جنگ داخلی در یک کشور خارجی» در تضاد است. بایدن با پنهان کردن واقعیت های آن از افکار عمومی ایالات متحده، نشان می‌دهد که علی‌رغم خروج از افغانستان، با میل خود در حال طولانی کردن یک فریب پرهزینه و فاجعه بار دیگر در سوریه است.

نویسنده

آرون میت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا