آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

سازمان ملل:

رهبران داعش و شبکه حقانی روابط فامیلی دارند

سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود می‌گوید که در حال حاضر بین ۱۰۰۰ تا ۲۲۰۰ جنگجوی گروه تروریستی داعش در ولایت‌های مختلف افغانستان حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری دید، سازمان ملل در دوازدهمین گزارش خود در مورد تهدیدهای داعش علیه صلح و امنیت جهانی، گفته است، با وجود تضعیف توانایی داعش در افغانستان، این گروه هنوز هم در ننگرهار و کنر به فعالیت خود ادامه داده‌ است.
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد با ارائه این گزارش گفته است، هرچند گروه داعش در تسخیر جغرافیای قابل توجه در ولایت‌های ننگرهار و کنر با چالش‌ مواجه شده؛ اما مسئولیت شماری از حملات مهم اخیر از جمله حمله بر یک زایشگاه در کابل، حمله بر زندان شهر جلال‌آباد و قتل ملاله میوند، یک خبرنگار زن در ننگرهار را بر عهده گرفته است.
در این گزارش آمده که گروه داعش باوجود عقب‌نشینی، همچنان به ایجاد مشکل در روند صلح افغانستان ادامه داده ‌است.
در گزارش آمده است، در حال حاضر بین ۱۰۰۰ تا ۲۲۰۰ جنگجوی داعش در ولایت‌های مختلف افغانستان حضور دارند و احتمال می‌رود که در آینده مراکز بزرگ‌شهرها از جمله کابل را هدف قرار دهند.
در گزارش تاکید شده که شهاب‌المهاجر از ماه جون سال گذشته‌ میلادی رهبری گروه داعش را بر عهده گرفته و عملیات این گروه را در افغانستان، بنگلادیش، هند، مالدیو، پاکستان، سریلانکا و کشورهای آسیای میانه رهبری می‌کند.
همچنان در گزارش تصریح شده است، شهاب‌المهاجر پیشتر با شبکه حقانی وابستگی و روابط فامیلی داشته‌ است.
طبق این گزارش، داعش امیدواراست تا با ادامۀ ناامنی‌ها در مناطق اصلی خود در عراق و سوریه، جنگجویانش را دوباره احیا کند.
در همین حال، به اساس توافق‌نامه دوحه میان امریکا و گروه طالبان، این گروه باید هرگونه روابط خود را با گروه‌های هراس‌افگن دیگر از جمله داعش و شبکه القاعده قطع کند.
اما حکومت افغانستان بارها اعلام کرده است، نه تنها اینکه طالبان با گروه‌های هراس‌افگن دیگر روابط شان را قطع نکرده، بلکه روابط شان را با گروه داعش و شبکه القاعده توسعه داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا