آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

سالروز ترور جنرال داوود؛

رهبر جمعیت: اجماع ملی گرد آمدن دو سه نفر نیست/ عبدالله: با صلح همان قدر فاصله داریم که پیش از مذاکرات داشتیم

شماری از رهبران سیاسی کشور در مراسم بزرگداشت از دهمین سالروز ترور جنرال داوود داوود تاکید می‌کنند که اجماع ملییِ زیر چتر نظام شکل بگیرد که قدرت بسیج مردم و پاسداری از این نظام را داشته باشد و عدم شکل گیری آن کشور را به فرو پاشی می‌برد.

رسول شهزاد_خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید، از دهمین سالروز ترور جنرال داوود داوود امروز پنجشنبه (۱۳ جوزا) با حضور رهبران سیاسی و صدها تن از شهروندان کشور در کابل گرامی داشت شد.
در این مراسم پیام محمد اشرف غنی رییس جمهور، پیام عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی و مارشال عبدالرشید دوستم خوانده شد.
در پیام عطا محمد نور آمده است ده سال پیش از امروز در ولایت تخار یکی از جنرالان نامدار و چهره‌های جهاد و مقاومت را از دست دادیم. که جای آن جنرال نیک هنوز خالی است. با رفتن جنرال داوود داوود ما یکی از قله‌های پایداری و شامخ ایستادگی را از دست دادیم.

حسام‌الدین تالقانی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی


در بخشی از پیام رهبر جمعیت اسلامی آمده است که جنرال داوود یکی از یاران نزدیک قهرمان ملی احمدشاه مسعود بود و در کنار مسعود مراحل سازندگی را تکمیل کرد. او الگوی فضایل اخلاقی بود. خدمات جنرال داوود در شمال شرق کشور فراموش ناشدنی است. خدمات جنرال داوود در معینیت وزارت امور داخله و در امر مبارزه با مواد مخدر یکی از بزرگترین دستاوردهای او بود.
آقای نور همچنان گفته است جنرال داوود در شمال و شمال شرق با تمام توان با تروریستان جنگید و خیلی از مناطق را که در آن زمان به دست آن‌ها سقوط کرده بود، پاکسازی کرد.
در بخشی دیگر از پیام رهبر جمعیت اسلامی آمده است که حزب جمعیت اسلامی به عنوان یک حزب مطرح سیاسی در کشور، صلح را به معنای پایان جنگ حساب می‌کند و تاکید دارد که جنگ هیچ برنده‌ای ندارد و باید به صلح تن بدهیم و به خشونت و خون‌ریزی پایان داده شود.


رهبر جمعیت اسلامی افزوده است که «نه حکومت افغانستان و گروه طالبان، هیچ کدام از طریق جنگ به راه‌حل در کشور نمی‌رسند. اما با صلح به معقول ترین راه دست می‌باییم در حالی که از تمام تلاش‌هایی برای صلح جریان دارد ستایش می‌کنیم تداوم این روند را به نفع مردم افغانستان و جهان می‌پندارم. اما در صورتی که تلاش‌های صلح را صدمه بزنند و طرفی به این باور برسد که با زور بر مردم ما حاکمیت خواهند کرد آنگاه ما نیز آمادگی‌های لازم و بسیج مردم را عملی خواهیم کرد و هرگز اجازه نمی‌دهیم که دستاوردهای بیست سال اخیر، حقوق زنان، آزادی‌های مدنی، حقوق بشر و سایر ارزش‌های ملی ما صدمه بیبند».
در پیام آقای نور همچنان آمده است که ما طرح اجماع ملی را مدت‌ها پیش مطرح نمودیم و روی عملی سازی آن در جهت نیل به صلح با عزت و بیرون رفت از وضعیت کنونی تاکید می‌کنیم. آقای نور افزوده است که منظور از اجماع ملی، گرد آمدن سه نفر نه، بلکه شکل دهی دیدگاه رهبران و شخصیت‌های سیاسی و تاثیر گذار که قدرت بسیج مردم را داشته باشند، است.


رهبر حزب جمعیت اسلامی همچنان گفته است که این اجماع ملی در واقع آیینه مردم افغانستان خواهد بود که در تصمیم‌گیری‌ها نقش بارز و در پاسداری از نظام و کشور استوار عمل خواهند کرد. در عین حالی که جمعیت اسلامی از شکل گیری اجماع ملی با چتر بزرگ حمایت می‌کند هرگونه حلقه بندی و تصمیم گیری‌های محدود در سطح دو سه نفر را مردود شمرده از عواقب آن هشدار می‌دهد.
همچنان در این مراسم صلاح‌الدین داوود فرزند جنرال داوود از حکومت خواست که عامل ترور جنرال داوود را به پنجه قانون بسپارد تا در روشنایی عدالت محاکمه شود.

صلاح‌الدین داوود فرزند جنرال داوود


در این مراسم پیام مارشال عبدالرشید دوستم نیز از سوی احسان نیرو سخنگوی حزب جنبش اسلامی خوانده شد. در پیام مارشال دوستم آمده است که گروه طالبان مسئول ترور جنرال داوود داوود است.
آقای دوستم در این پیام با اشاره به مذاکرات صلح کشور گفته است که طالبان هیچ تعهدی به مذاکره ندارند و دست از کشتار بر نمی‌دارند و اگر این گروه فکر کند که از راه زور و با سلاح بر افغانستان حاکم شود ما اجازه نخواهیم داد و از جان و مال مردم مان دفاع خواهیم کرد.
محمد یونس قانونی عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی و معاون پیشین ریاست جمهوری گفت: ما پیش از آنکه با طالبان صلح کنیم باید صلح درونی در کشور شکل بگیرد و ما در داخل کشور به توافق برسیم و با یک اجماع ملی به سوی صلح با طالبان برویم.

محمد یونس قانونی عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی

آقای قانونی همچنان گفت که امروز مردم افغانستان بر سر دو راهی قرار دارد و جز این دو راه هیچ راهی دیگر وجود ندارد. راه نخست این است که ما با اصلاحات بنیادی و قابل قبول برای مردم راه ۲۰ سال گذشته را در کشور تداوم ببخشیم. اصلاحاتی که در متن نظام اعمال شود و مردم نظام را از خود بدانند و آماده دفاع از ارزش‌ها و دستآوردهایش باشند. اگر رهبران دولتی کشور به اصلاحات تن ندهند، واقعیت‌های اصلی جامعه را نپذیرند و با مشی غیر ملی تداوم ببخشند فروپاشی در کشور حتمی می‌شود. این را مردم باید بدانند که ما جز این دو راه، راه بیشتری نداریم. اصلاحات بنیادی به نفع مردم است تداوم بیست سال گذشته و حفظ ارزش‌ها و یا فروپاشی.

محمد یونس قانونی عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی


قانونی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چیزی که گروه طالبان را امیدوار ساخته است که می‌توانند از راه نظامی قضیه افغانستان را حل بکنند در کنار بیرون شدن قوای خارجی، عمده‌ترین نقطه که مخالفان بر آن تمرکز دارند این است که در حوزه جمهوریت اختلافات عمیق وجود دارد. دولت با سیاسیون، مردم با دولت از این لحاظ قبل از این که نظام توسط عوامل بیرونی به فروپاشی مواجه شود بحران بی اعتمادی در درون نظام عاملی است که نظام را به فروپاشی سوق می‌دهد.
در همین حال، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی که در این مراسم شرکت کرده بود، گفت با آن که مذاکرات صلح میان دولت و طالبان آغاز شده، متاسفانه امروز با صلح همان قدر فاصله داریم که در گذشته داشتیم که این یک مشکل کلان است.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی


آقای عبدالله همچنان افزود: همانطوری که حضور نیروهای خارجی در افغانستان تاثیر داشت خروج شان نیز تاثیرات خواهد داشت که این امر را نادیده گرفته نمی‌توانیم. امروز وقتی که جامعه بین‌المللی می‌گوید ما در کنار دولت و ملت افغانستان هستیم و به حیث کشورهایی که در افغانستان بودند و همکاری کردند که نقش شان نادیده گرفته نمی‌شود و این تدیبر ما است که تعیین می‌کند که چطور با نبودن شان بسازیم.


رییس شورای عالی مصالحه افزود که امروز کشور در شرایط حساسی قرار دارد و آنچه امروز نیاز مبرم است اتحاد بزرگ ملی مردم افغانستان است تا بتوانیم بی‌اعتمادی و اختلاف نظرها را رفع و کشور را نجات بدهیم که در این زمینه نیز تلاش‌هایی جریان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا