آخرین اخبارجهانسیاست

رهبر چین به قزاقستان رفت

خبرگزاری دید: رییس جمهور چین پس از حدود سه سال در یک سفر سه روزه به کشورهای آسیای میانه وارد قزاقستان شد.


ویدیویی که توسط دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان منتشر شده، نشان می‌دهد که شی جین پینگ رییس جمهور چین در میدان‌هوایی نورسلطان نظربایف مورد استقبال گرم گارد افتخاری و قاسم جومارت توکایف رییس‌جمهور قزاقستان قرار گرفت.
در بیانیه کاخ ریاست جمهوری قزاقستان آمده است که انتظار می‌رود رهبران دو کشور در باره «چشم‌انداز تقویت مشارکت استراتژیک جامع قزاقستان و چین» توافقنامه‌های دوجانبه امضا کنند.
رهبران هشت کشور بلوک اوراسیا به رهبری پکن برای گفت‌وگو در مورد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه‌ای گردهم می‌آیند.
وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که شی جین پینگ همچنین در جریان سفر خود با شوکت میرضیایف رهبر ازبیکستان درباره موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.
شی در مقاله‌ای گفته است که چین و قزاقستان آماده تقویت همکاری‌های سیاسی و امنیتی و توسعه حوزه‌های جدید رشد اقتصادی مانند هوش مصنوعی هستند.
گفتنی است که رییس جمهور چین قرار است در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در شهر سمرقند ازبیکستان که روز پنجشنبه آغاز می‌شود، با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز دیدار کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا