آخرین اخبارافغانستان

رهنمودهای محیط‌زیست برای کاهش آلودگی هوای کابل ارائه شد

به دنبال نگرانی‌ها از افزایش آلودگی هوای شهر کابل و بر اساس دستور جدی رییس جمهور غنی در جلسات کمیسیون عالی جلوگیری از آلودگی هوا، وزارت‌ها و ادارات مسئول مکلف به تطبیق پلان عمل فوری برای جلوگیری از آلودگی هوای شهر کابل در کوتاه مدت شدند.

به دنبال نگرانی‌ها از افزایش آلودگی هوای شهر کابل و بر اساس دستور جدی رییس جمهور غنی در جلسات کمیسیون عالی جلوگیری از آلودگی هوا، وزارت‌ها و ادارات مسئول مکلف به تطبیق پلان عمل فوری برای جلوگیری از آلودگی هوای شهر کابل در کوتاه مدت شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، بر اساس فیصله اخیر این کمیسیون وزارتخانه‌ها و ادارات عضو مکلف به انجام مسئولیت‌ها از جمله پیگیری و نظارت جدی از سیستم تسخین شهرک‌ها، بلند منزل‌ها، حوض‌های آب بازی؛ توقف و اخراج ریگریشن‌های ساحات پغمان ارغندی و نقاط دیگر، توقف و نظارت جدی داش‌های خشت‌پزی در فصل زمستان، تغییر سیستم سوخت ادارات دولتی، شرکت‌ها، موسسات، نهاد های تعلیمی و تحصیلی به گاز مایع و برق، عرضه و فروش گاز مایع به قیمت مناسب از سوی اداره تنظیم مواد نفتی و بالا بردن سطح آگاهی عامه از پیامدها و اضرار آلودگی هوا ومحیط زیست، شده‌اند.
عزت الله صدیقی، معین مسلکی اداره ملی حفاظت محیط زیست که روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت به هدف توضیح چگونگی تطبیق پلان عمل فوری جلوگیری و کاهش آلودگی هوای کابل حضور یافته بود، گفت هماهنگی بی سابقه میان وزارتخانه‌ها وادارات به منظور جلوگیری از آلودگی هوا به میان آمده و بربنیاد هدایت رییس جمهور اقدامات در حال اجرا است.
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله در این کنفرانس خبری از صاحبان شهرک‌های رهایشی، خشت‌پزی‌ها، حمام‌ها، صالون‌های عروسی، فابریکه‌های تولیدی، رستورانت‌ها، حوض‌های سونا و سایر مراکز تجارتی در خواست کرد تا مطابق توصیه‌ها و رهنمودهای اداره ملی حفاظت محیط زیست که قبلاً به آنان ابلاغ گردیده است، عمل نمایند.
او گفت بر اساس پلان به این اصناف و مراکز تجارتی تا روز یکشنبه هفته آینده فرصت داده شده است تا در هنگام تسخین و استفاده از مواد سوخت، از موادی که باعث آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود، جداٌ خود داری کنند.
رحیمی هشدار داد در صورت بی توجهی و تخطی اصناف و صاحبان شرکت‌ها و مراکز تجارتی، پولیس مطابق قانون با متخلفین برخورد خواهد کرد.
در این کنفرانس داکتر مهتاب عالمی، معین خدمات شهری شهرداری کابل نیز هشدار داد اصناف و صاحبان شرکت‌ها و بلند منزل‌ها که الی روز یکشنبه هفته آینده به توصیه‌ها و رهنمودهای اداره ملی حفاظت محیط زیست عمل نکرده باشند، جریمه و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.
بر اساس قانون حفاظت محیط زیست و قانون صحت عامه و با توجه به اهمیت صحت شهروندان کشور، حکومت و ادارات مربوط مکلف به انجام فعالیت‌ها برای جلوگیری و کاهش آلودگی هوا می‌باشند و در این راستا به تطبیق برنامه‌ها و پالیسی‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت مبادرت می‌ورزند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا