آخرین اخبارادبیاتاسلایدشوافغانستانفرهنگ و دانش

همایش فرهنگی در بلخ:

«رهنورد زریاب؛ داستان پردازی که افسانه شد»

بلخ آخر هفته را با همایشی در یاد و خاطر رهنورد زریاب، «داستانپرداز» پیری که «افسانه شد»، به پایان رساند؛ همایش فرهنگی که از سوی عطامحمد نور به پاس دوستی و ارجگذاری به جایگاه والا و رفیع محمد اعظم رهنورد زریاب نویسنده چیره دست کشور که هفته پیش از جهان چشم فروبست، برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری دید، همایشی با عنوان «رهنورد زریاب؛ داستان پردازی که افسانه شد» در بلخ و از سوی عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی به پاس جایگاه استاد رهنورد زریاب و بررسی آثار و سبک نوشتاری او در ادبیات معاصر کشور برگزار شد.
در این همایش فرهنگی، چهره‌ها و فرهنگیان برجسته‌ای از نقاط مختلف کشور و همچنان مهمانانی از ایران حضور یافته بودند که در نوبت خویش به نقد و بررسی آثار استاد زریاب پرداخته و همچنان جایگاه او را در حوزه تمدنی زبان فارسی تبیین کردند.


عطا محمد نور در این همایش از حوزه تمدنی بزرگ زبان فارسی یاد کرده و نقش استاد زریاب را در این حوزه و در دوره معاصر افغانستان برجسته و ارزنده عنوان کرد.
آقای نور در بخشی از سخنانش به این موضوع اشاره کرد که حوزه تمدنی زبان فارسی حوزه‌ای است که در گذر زمان به رغم دیگر مناطق که با ورود اسلام هویت شان عربی شد، عرب نشده و فرهنگ و زبان کهن خویش را حفظ کرد.
او گفت: از طه حسین پرسیدند که چرا مصر با آن همه عظمت و تاریخ عرب شد، ولی فارسی زبان‌ها عرب نشدند، او گفت که مصر فردوسی را نداشت اگر نه عرب نمی‌شد.


آقای نور در بخشی دیگر از سخنانش، خاطره‌ای را از محمد حسین جعفریان خبرنگار و نویسنده ایرانی نقل کرد که مسعود را در حال خوانده شعر دیده و گفته بود آمر صاحب اکنون زمان نبرد است نه ادبیات و مسعود پاسخ داده بود که جنگ ما برای ادبیات ما است.
از سویی هم رییس اجرایی جمعیت اسلامی به ارزشمند بودن تلاش و کار استاد زریاب برای پاسداری از هویت و تمدن و زبان فارسی در این خطه پرداخته و می‌گوید که استاد زریاب سدی استوار در عصر تهاجم فرهنگی بود. او افزود که استاد زریاب نه تنها نویسنده بود که مبارزی تمام عیار در برابر تهاجم فرهنگی نیز بود.


آقای نور در اخیر سخنرانی‌اش وعده داد که هزینه چاپ تمام آثار استاد زریاب و اعمار آرامگاه او را متقبل شود و همچنان از والی بلخ خواست که نهادی علمی آموزشی را به نام استاد زریاب مسما کند.
در همین حال، فرهاد عظیمی والی بلخ حین سخنرانی در این همایش، گفت که وعده می‌دهد که به زودی یک نهاد علمی آموزشی به نام استاد زریاب مسمی گردد.
سید آقا حسین فاضل سانچارکی، معین پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ و یکی از چهره‌های مطرح فرهنگی کشور نیز در این همایش به یاد و خاطر استاد زریاب سخن گفت.
سانچارکی گفت که استاد زریاب با آن که کار و مشغله زیاد داشت، ولی همواره از جوانان و کار آنان استقبال می‌کرد و در خدمت آنان بود.


آقای سانچارکی ضمن ستایش از کار و کارنامه ادبی فرهنگی استاد زریاب، پیشنهاد داد که در بلخ یک موزیم اعمار شود تا آثار تاریخی که هر سو پراکنده است در آن جمع شده و جلو قاچاق آن به خارج گرفته شود.
عزیزالله آریانفر سخنران دیگر همایش به نقش استاد زریاب در واژه سازی و جا اندازی آن در جامعه اشاره کرده و گفت که در عصر ناهنجاری فرهنگی در کشور، استاد زریاب یک تنه ایستاده و می‌خواست هنجار سازی فرهنگی کند.


یامان حکمت، استاد دانشگاه و مهمان ایرانی همایش، در سخنانی، بهترین پاسداری و گرامی‌داشت از کارنامه استاد زریاب را خوانش و کار علمی- پژوهشی روی آثار او خواند. آقای حکمت بیان کرد که نویسندگان و شاعران هرقدر هم که معروف و محبوب باشند، به مرور زمان فراموش شده و این کار علمی است که آنان را زنده نگه می‌دارد.


در بخش دیگری از این همایش، پیام نویسندگان و فرهنگیان افغانستانی و ایرانی در پیوند به شخصیت و کار استاد زریاب نشر شد.
محمد کاظم کاظمی، سید رضا محمدی، علی دهباشی، محمد شریف سعیدی و محمد جواد خاوری از نویسندگان و شاعرانی بودند که در این همایش پیام فرستاده بودند.
در اخیر این همایش برای برخی نویسندگان و فرهنگیان نشان استاد زریاب توزیع شده در قطعنامه‌ای از دولت خواسته شد که در تشریفات رسمی دولت، مدال استاد زریاب ایجاد شود.
استاد رهنورد زریاب، دو هفته پیش به عمر ۷۷ سالگی در اثر ابتلا به کرونا پس از یک دوره بیماری در گذشت و در گورستان شهدای صالحین به خاک سپرده شد. از او آثار زیاد داستانی و پژوهشی به جا مانده و یک رمان نیمه کاره با عنوان « زن بدخشانی» نیز دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا