آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

روایتی تازه از ترور دانشمند هسته‌ای ایران!

یک هفته‌نامه بریتانیایی به نام «جویش کرونیکل» در روایتی تازه از ترور محسن فخری‌زاده نوشت که او با یک سلاح یک تنی خودکار موساد و بدون دخالت انسانی کشته شده است.

این هفته‌نامه نوشته است که سازمان اطلاعاتی اسراییل اجرای نقشه ترور فخری‌زاده را از ۸ ماه پیش از عملیات یعنی از ماه مارچ ۲۰۲۰ آغاز کرده بود، به طوری که عوامل این سازمان لحظه به لحظه فخری‌زاده را در نظر داشته و همزمان قطعات تیربار بسیار پیشرفته‌ای را به ایران قاچاق و آن را مونتاژ کرده‌اند.
محسن فخری‌زاده رییس پیشین سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع{ایران} که از او به عنوان دانشمند هسته‌ای و از چهره‌های اصلی پشت پرده برنامه هسته‌ای و موشکی ایران نام برده می‌شود، در روز هفتم قوس ۱۳۹۹ در جاده‌ای در آبسرد واقع در ۸۰ کیلومتری شرق تهران کشته شد و جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز اسراییل را متهم اصلی این عملیات معرفی کرد.
با این حال محمود علوی وزیر دفاع ایران سه روز پیش گفت که نفر مسئول تدارکات این عملیات، از اعضای نیروهای مسلح ایران بوده است.
به نوشته جویش کرونیکل، دست کم ۲۰ نفر از افراد ایرانی و اسراییلی در اجرای نقشه ترور فخری‌زاده دست داشته‌اند. این نشریه با یادآوری این که تیم موساد می‌دانست فخری‌زاده جمعه‌ها به ویلای خود در خارج از تهران می‌رود، نوشته است: «آنها مسیر روزانه، سرعت و زمان حرکت موتر او را می‌دانستند و دقیقاً اطلاع داشتند که او از کدام درها برای بیرون آمدن استفاده می‌کند».
رسانه بریتانیایی درباره دقت عملیات و نظارت پیچیده مأموران موساد بر فعالیت‌ها و تحرکات فخری‌زاده به نقل از یک منبع می‌نویسد: «آن‌ها به مدت هشت ماه با آن مرد نفس کشیدند، با او بیدار شدند، با او خوابیدند و با او سفر کردند. آنها، حتی اگر او افترشیو استفاده می‌کرد بویش را حس می‌کردند».
جویش کرونیکل در گزارش نسبتاً مفصل خود آورده که در هنگام عبور موتر فخری‌زاده از نقطه تعیین شده، آن‌ها دگمه را فشار داده‌اند و مسلسل شلیک کرده است. به نوشته این نشریه، در آن حال ۱۳ گلوله از روبرو به فخری‌زاده برخورد کرد و همسرش که در چند سانتی‌متری او نشسته بود، آسیبی ندید.
در توصیف این تیربار گفته شده که با هدف‌گیری هوشمند به طرف صورت فرد، طوری شلیک می‌کند که دیگر افراد غیرنظامی حاضر در صحنه آسیبی نمی‌بینند.
در گزارش مجله بریتانیایی آمده است که این سلاح پیچیده خودکار درون وانت‌بار تعبیه شده، اما برخی عوامل حمله در آن حوالی حضور داشته‌اند.
برخی از اطلاعات جویش کرونیکل در روایت‌های مقامات ایرانی اندکی پس از کشته شدن فخری‌زاده نیز گفته شده بود. از جمله دریادار علی فدوی جانشین فرماندهی سپاه پاسداران دقیقاً گفته بود که ۱۳ تیر شلیک شده است اما وی بر خلاف گزارش جویش کرونیکل، گفته بود که رییس تیم حفاظتی فخری‌زاده نیز ۴ تیر خورده است.
مقامات ایرانی تأیید کرده‌اند که شلیک از درون وانت نیسان که در محل پارک شده بود، انجام شده و گفته‌اند عملیات از طریق سامانه‌های «ماهواره‌ای» هدایت می‌شده است.
جویش کرونیکل می‌نویسد که سلاح سنگین نصب شده روی موتر، حاوی بمبی قوی بوده که پس از شلیک منفجر شد تا اثری از آن باقی نماند.
عملیات اسراییل یا اسراییل و امریکا؟
نشریه منتسب به یهودیان بریتانیا همچنین به نقل از «منابع ارشد امنیتی بین‌المللی» گفته است که اسراییل عملیات ترور فخری‌زاده را به تنهایی و بدون دخالت امریکا انجام داده و فقط پیش از حمله، «سرنخ کوچکی» به مقامات امریکایی رسانده است.
به نوشته این هفته‌نامه، با این حال تردیدهایی در مورد نقش دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین امریکا در حمله منجر به کشته شدن محسن فخری‌زاده در ایران مطرح شده است: «برخی از تحلیلگران چنین استدلال کرده‌اند که وی (ترامپ) می‌خواسته قبل از ترک کاخ سفید یادگار دیگری از خود به جای بگذارد، اما برخی دیگر دخالت امریکا در این ماجرا را انکار کرده‌اند».
اسراییل تا این زمان مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته است.
امریکا نیز عملیات کشتن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در عراق را به تنهایی انجام داده و گفته می‌شود که تنها پیش از انجام حمله، آگاهی مختصری در این زمینه به اسراییل داده بود.
یادداشت: بخش مربوط به سرقت اسناد و مدارک از ایران توسط اسراییل در این مطلب حذف شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا