آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحکومتخبر های مهمسیاست

روایتی تازه از ۲۴ اسد؛ حمدالله محب از سقوط کابل به دست طا-لبان و فرار اشرف غنی سخن می‌گوید

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان در مصاحبۀ ویژه با صدای امریکا در مورد جزییات رویدادها در آخرین روزها و ساعات پیش از مسلط شدن طا-لبان بر کابل، به شمول ‘«خروج’» محمد اشرف غنی از افغانستان روایت خود را ارایه کرده است.


آقای محب می‌گوید که با محمد اشرف غنی رییس جمهور پیشین افغانستان به این تصمیم نهایی رسیده بود که در صورت رسیدن جنگ به کابل، باید آقای غنی و حکومت وی جنگ را «باختگی» بگیرد و به گفتۀ وی، زمانیکه طا-لبان به دروازه‌های کابل رسیدند، تصمیم گرفته شد که آقای غنی کابل را ترک کند. او گفت که در مورد خروج آقای غنی از افغانستان هیچ مشورت و هماهنگی با جانب امریکا صورت نگرفته بود.
به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱، محمد اشرف غنی و شماری از کارمندان ارشد ارگ که آقای محب نیز شامل آن بود، سوار بر هلیکوپتر‌ها کابل را ترک کردند و ساعاتی بعد جنگجویان طا-لبان وارد ارگ شدند.
آقای محب در این مصاحبه به صدای امریکا گفت که تصمیم خروج آقای غنی از کابل زادۀ رویدادها و جریانات سه سال گذشته بود، نه اینکه فقط در چند روز یا هم در آخرین مقطع اتخاذ شده باشد. او گفت که تصمیم خروج آقای غنی از افغانستان «صد در صد» به سود افغانستان بوده است.
محمد اشرف غنی نیز چند روز پس از خروجش از کابل در یک پیام ویدیویی که از امارات متحدۀ عرب نشر شد در مورد دلیل خروجش از افغانستان وضاحت داد و گفت که برای جلوگیری از خونریزی تصمیم گرفت کابل را ترک کند.
آقای محب بر زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، تاخت و بار مسئولیت وضعیت پیش آمده در افغانستان را قسماً به دوش آقای خلیلزاد انداخت و گفت که «خلیلزاد دست طالبان را گرفته به کابل آورد».
در پیوند به دلیل خروج محمد اشرف غنی از افغانستان، آقای محب در این مصاحبه گفت که هم مقام‌های حکومت افغانستان و هم استخبارات امریکا اطلاعات داشتند که بر اساس هدایت ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) طا-لبان تصمیم داشتند تا پس از رسیدن به کابل رییس جمهور غنی را «اعدام» کنند.
آقای محب گفت که در روز سقوط کابل به دست طا-لبان تصمیم داشت با خلیل حقانی که حال به حیث سرپرست وزارت مهاجرین طا-لبان تعیین شده است،‌ در محلی ملاقات کند. اما به گفتهٔ آقای محب، پس از تماس با تامس وست نمایندۀ کنونی امریکا در امور افغانستان که در آن زمان معاون آقای خلیلزاد بود، آقای وست با بی اعتمادی بر طا-لبان برایش گفت: نخیر، نروید. اعتماد نیست، شاید در یک اتاق ببرد تان و بکشند.
مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان گفت درست سه روز پیش از سقوط کابل به دست طا-لبان، عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان پس از آخرین دیدارش با مقام‌های طا-لبان در دوحه در جلسۀ امنیتی در کابل گفت که از جلسات با طا-لبان به این برداشت رسیده است که «طالبان به صلح باورمند نیستند».
حمدالله محب گفت که امرالله صالح معاون رییس جمهور پیشین افغانستان یک‌روز پیش از خروج آقای غنی کابل را ترک کرده بود، اما مشخص نکرد که آیا تصمیم خروج آقای غنی با امرالله صالح شریک شده بود یا خیر.
او گفت که هیچ کسی، نه حکومت افغانستان و نه هم ایالات متحده چنین پیش‌بینی نکرده بودند که سقوط افغانستان به این سرعت صورت گیرد.
استخبارات ایالات متحده چند هفته پیش از سقوط افغانستان به دست طا-لبان پیش‌بینی کرده بود که پس از خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان، آن کشور در جریان شش‌ماه به دست طا-لبان سقوط خواهد کرد.
مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان در این مصاحبه گزارش‌ها مبنی بر وضع محدودیت بر فعالیت سیاسی آقای غنی در امارات را «افواهات» خواند و گفت که سیاست امارات متحدۀ عرب این است که به کسی اجازۀ فعالیت سیاسی نمی‌دهد.
محمد اشرف غنی پس از خروج از افغانستان ابتدا به ازبیکستان و از آنجا به امارات متحدۀ عرب رفت و به جز دو پیام ویدیویی که در فیسبوک نشر کرده است، تا کنون فعالیت سیاسی و حضور گستردۀ رسانه‌ای نداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا