آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روایت برگزاری انتخابات جدی‌تر شد

فرایند گفت‌وگو با طلبان به هر دلیلی که متوقف شده باشد، حکومت می‌تواند از این پیش‌آمد بهره‌‌‌‌‌برداری نماید و افکار عمومی کشور را به برگزاری انتخابات ترغیب نماید.

بامداد روز یک‌شنبه دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا خلاف پیش‌بینی‌ها در یک اقدام غیر منتظره روند گفت‌وگو با گروه طالبان را متوقف کرد. پیش از این قرار بود که رییس جمهور امریکا با نمایندگان گروه طالبان و نمایند‌گان امریکا به طور جدا‌گانه دیدار و گفت‌وگو کند. تصمیم تازه ترامپ از این جهت غیر منتظره است که توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان در آستانه امضا شدن بود و شخص آقای ترامپ برای خروج از افغانستان فراوان عجله داشت. پیش از این امریکا مدام تاکید می‌کرد که روند صلح باید پیش از برگزاری انتخابات به نتیجه برسد.
در برابر عجله و رویکرد شتاب‌زده امریکا برای رسیدن به توافق با گروه طلبان، روایت محمد اشرف غنی که این بود که انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن (ششم ماه میزان) برگزار شود. آقای غنی که برگزاری انتخابات را خط سرخ حکومت می‌خواند، بارها تاکید کرد که مذاکرات میان‌افغانی باید بعد از انتخابات آغاز شود و برای رسیدن به صلح پایدار و با عزت در افغانستان به پنج سال زمان نیاز است. تا همین دیروز کابل و واشنگتن در تقابل قرار داشتند. اولویت واشنگتن صلح بود و اولویت کابل برگزاری انتخابات.
از رویکرد شتاب‌زده امریکا انتقادات زیادی وجود داشت. حلقاتی در داخل امریکا از نگاه دونالد ترامپ به اوضاع افغانستان انتقاد کردند. برخی از سناتوران امریکا اوضاع افغانستان را پس از خروج نیرو‌های امریکایی پیش‌بینی کردند و تاکید نمودند که خروج سربازان امریکا از افغانستان، کابل گرفتار جنگ‌های قومی خواهد شد.
حکومت افغانستان هم از رویکرد امریکا در فرایند صلح با طالبان انتقاد داشت و در بسیاری از موارد آقای غنی با کنش امریکا در فرایند گفت‌وگو با طالبان اعلام مخالفت می‌کرد. هژده روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فاصله داریم. با لغو گفت‌وگو‌های صلح، بحث برگزاری انتخابات قوت می‌گیرد و راه هموار‌ تر. فرایند گفت‌وگو با طلبان به هر دلیلی که متوقف شده باشد، حکومت می‌تواند از این پیش‌آمد بهره‌‌‌‌‌برداری نماید و افکار عمومی کشور را به برگزاری انتخابات ترغیب نماید. تا همین دم برگزاری انتخابات به علت پروسه صلح، خیلی آسیب دیده است. برخی از تکت‌های انتخاباتی هم از گود انتخابات خارج شدند و گفتند که اولویت آنان صلح است. به طور نمونه تکت انتخاباتی« صلح و اعتدال» به نامزدی محمد حنیف اتمر، هیچ‌گاه پیکار‌های انتخاباتی‌اش را آغاز نکرد. بی باوری‌هایی هم در نهاد‌های انتخاباتی در پیوند به انتخابات وجود داشت. روند صلح که در آستانه امضای توافق‌نامه با یک توییت آقای ترامپ متوقف شد. روشن نیست چه زمانی دوباره از سر گرفته خواهد شد و بسیار بعید است که به زودی دوباره کلید بخورد. بدون شک لغو گفت‌وگو‌های صلح، خیلی از معادلات پروسه صلح را تغییر داده است. دور از امکان نیست که فرایند گفت‌وگو‌های صلح با متوقف شدن دیگر اصلاً سرنگیرد. با برگزاری انتخابات، روایت آقای غنی بیشتر تقویت می‌گردد. ارگ خواهان گفت‌وگو‌های دولت‌محور با طالبان است.
تا همین دیروز، نگرانی‌ها این بود که توافق‌نامه صلح امضا شود و برگزاری انتخابات قربانی این روند شود. اما اکنون با متوقف شدن روند صلح، این نگرانی‌ها تا حدودی رفع شده و درعین حال، برای حکومت تبدیل به یک فرصت نیز شده است. شاه حسین مرتضوی مشاور فرهنگی رییس جمهور غنی، امروز صبح در تویتی همگان را دعوت به انتخابات نموده است. از جانب دیگر ارگ می‌خواهد که در ششم ماه میزان شاهد برگزاری انتخابات باشیم، نتیجه این روند که منجر به روی کارآمدن حکومت جدید خواهد شد، به کابل بیشتر قوت می‌دهد تا روند صلح را رهبری کند. استدلال نویسنده این است که حالا پرونده صلح را می‌توان گفت تا حدودی کنار زده شده است و زمینه برای برگزاری انتخابات فراهم است.حالا همه چیز وابسته به عملکرد کمیسیون انتخابات و ارگ است. ارگ و کمیسیون انتخابات در مدت زمان باقی مانده باید روی دو مبحث متمرکز شوند. یکی آمادگی عام و تام برای انتخابات و دیگری تامین امنیت انتخابات و زمینه سازی برای شرکت مردم.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا