آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

روایت سرپرست سفارت افغانستان از نشست سیاسیون با هیئت طا-لبان در تهران

خبرگزاری دید: به دنبال دیدار هیئت طا-لبان به رهبری مولوی متقی با احمد مسعود و اسماعیل خان در تهران، سرپرست سفارت افغانستان در آن کشور روایت جدید ارائه کرده است. او گفته که احمد مسعود در این دیدار تاکید کرده که طرفدار جنگ نیست.

به گزارش فارس، عبدالقیوم سلیمانی سرپرست سفارت کشور در تهران در یک نشست خبری گفت: من روایت خود را از مذاکره میان طا-لبان و احمد مسعود و اسماعیل خان می‌گویم و نماینده هیچ طرفی نیستم. باید درک کرد که مردم افغانستان در شرایط خوبی قرار ندارند. ما در جمهوری اسلامی ایران شاهد این هستیم که به تعداد مهاجران افغانستانی افزوده می‌شود و هر کدام مشکلات خود را دارند.
وی افزود: اگر مشکلات افغانستان را بپذیریم باید این را نیز پذیرفت که مذاکره بهترین راه برای حل مشکلات است. روایت من از نشستی که میان بزرگان امارت اسلامی، اسماعیل‌ خان، احمد مسعود و مولوی حسام به نمایندگی از سیاسیون صورت گرفت این است که این مذاکرات به ابتکار و میزبانی ایران در سفر آقای متقی به تهران صورت گرفت و میانجی‌گری و برگزاری این نشست را ایران برعهده داشت که طرف‌های افغان بیایند و در ایران با یکدیگر گفت‌وگو کنند.
وی ادامه داد: از دید من این نشست، نشست خوبی بود به دلیل آنکه این نشست پنج ساعت طول کشید و در آن درباره مسائل کلیدی صحبت شد و هردوطرف حرف‌های خود را رک بیان کردند و امیرخان متقی، اسماعیل خان و احمد مسعود مسائلی را که اهمیت داشت و راه‌‌های حل آن را مطرح کردند. این نشست در فضایی آرام سازنده و خوب برگزار شد و طبیعی است مذاکره بر سر حل مشکلات است و هر دو طرف نظرات خود را دارند.
احمد مسعود گفت طرفدار جنگ نیستم
سلیمانی ادامه داد: اسماعیل‌خان مطرح کرد که برای حل مشکل افغانستان باید حکومت فراگیر تشکیل شود، وی بحث قانون اساسی، حقوق زنان و مسائل این چنینی را که باید در چارچوب عدالت اجتماعی به نتیجه برسد مطرح کرد.
وی تصریح کرد: احمد مسعود نیز به همین شیوه مسائل خوبی را مطرح کرد. او گفت که ما طرفدار جنگ نیستیم و ما طرفدار صلح هستیم. حرف اسماعیل‌خان نیز این بود که جنگ هیچ نتیجه‌ای نمی‌دهد چرا که ۴۰ سال در افغانستان جنگ بوده و نتیجه‌اش این است که مشاهده می‌کنیم.
سلیمانی در ادامه گفت: ما باید از طریق مذاکره به یک نتیجه برسیم آقای متقی و دوستانشان نیز نظرات خود را مطرح کردند و صحبت‌ها میان طرفین به صورت خوبی جریان داشت. طبیعتاً این نشست اول بود و برای رسیدن به نقطه نظری مشترک به زمان بیشتری نیاز است و نباید توقع داشته باشیم که در مذاکره تهران نتیجه‌ای به این زودی حاصل شود.
وی افزود: دو طرف در این نشست مطرح کردند که حاضرند برای مشکلات افغانستان تلاش کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز از ادامه این مذاکرات حمایت و اعلام کرد که آمادگی میزبانی از این نشست‌ها را بدون در نظر داشتن تعداد افراد شرکت‌کننده و طیف‌های مختلف سیاسی دارد.
وی خاطرنشان کرد: سخنان متقی نیز در این نشست مثبت بود.
فضای گفت‌وگو میان مسعود، اسماعیل خان و امیرخان متقی مثبت بود
سلیمانی همچنین درباره برخی شایعات مبنی بر عصبانیت امیرخان متقی در در پایان این جلسه نیز گفت: برای من نیز جای سؤال است که موضوعاتی که برای حل مشکلات افغانستان مطرح می‌شود به یک شکل دیگر جلوه داده می‌شود. ما اگر واقعاً باور بر این داشته باشیم که مشکل افغانستان و حل آن نیاز به مذاکره و گفت‌وگوی بین‌الافغانی داشته باشد باید واقعیت‌ها را بگوییم. من به عنوان سرپرست سفارت و نماینده مردم افغانستان چنین چیزی را ندیدم. من وقتی از صمیمیت فضا صحبت می‌کنم منظورم آن است که دو طرف بر سر یک میز نشستند و ۵ ساعت صحبت کردند.
وی ادامه داد: باید رسالت خود را در گفتن حقایق انجام دهیم، من فکر می‌کنم شاید تقاضای اولیه این بوده که تا زمانی که مذاکرات پیشرفت نکرده جزئیات آن اعلام نشود و بعد از آنکه اعلام شد هرکس موضع‌گیری خود را می‌کند اما موضوعی که مهم است این بوده که مردم افغانستان باید بدانند سران آنها برای حل مشکلات آنها در حال تلاش هستند. در اولین شب، اسماعیل‌خان و احمد مسعود و مولوی حسام و داکتر فیضی‌زاده حضور داشتند و در شب دوم نیز داکتر شمس، والی سابق بادغیس حضور داشت و آقای احمد مسعود به دلیل مشکلاتی که داشت در آن حضور نداشت.
سرپرست سفارت افغانستان در تهران گفت: بحث‌های بسیار جدی مطرح شد درباره ساختار نظام قانون اساسی و ارزش‌هایی که منتج به یک نظام مردم‌سالار و تشکیل حکومت فراگیر می‌شود. متقی نیز موضع‌گیری منفی نسبت به این اظهارات نداشت و بر این باور بود که این مذاکرات ابتدایی است و گفت که این موضوعات را در کابل مطرح می‌کند.

وی افزود: در شب دوم نتیجه‌گیری شد که بعد از یک بررسی مجدد با میانجی‌گری ایران در صورتی که این چارچوب به رسمیت شناخته شود و دوستان علاقمند باشند این نشست‌ها ادامه پیدا کند.
سلیمانی همچنین گفت که هیچ صحبتی درباره حقانی در این نشست صورت نگرفته است.
وی در خصوص اختلافات میان دو طرف گفت: قطعاً اختلافاتی بر سر مسائلی وجود دارد که به برگزاری نشست منجر شده است و برای بررسی آن باید خود طرفین نظر دهند و ما باید فضا را به سمتی سوق بدهیم که نفس صحبت و مذاکره برای حل مشکلات مثبت بوده است.
سلیمانی همچنین درباره دفتر جبهه مقاومت در امریکا نیز گفت که به هیچ وجه صحبتی در این نشست در این خصوص مطرح نشد.
وی در خصوص محل اقامت احمد مسعود نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گفت که اسماعیل‌خان در مشهد سکونت دارد.
تلاش ایران برای گفت‌وگو میان طرف‌های افغان در تهران
وی در ادامه گفت: من چیزی که در مذاکرات دیدم این بود که جمهوری اسلامی تلاش داشت طرفین با هم صحبت کنند. این بدین معنی است که آنها علاقمند بودند مذاکرات به دوره‌های بعدی برود و نقش جمهوری اسلامی مثبت است.
وی در خصوص شایعات منتشرشده درباره واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طا-لبان گفت: در سفری که متقی به تهران داشت و مذاکراتی که صورت گرفت و مسائل دیگری که مطرح شد کمتر شنیده‌ایم که نتایج آن برای مردم گفته شود؛ مردمی که بسیار علاقمند هستند تا مشکلات کشورشان از طریق مذاکرات سیاسی حل شود و در سرزمین خود بمانند.
من پس از خروج سفیر از ایران قانوناً سرپرست سفارت افغانستان شدم
وی‌افزود: همزمان با سفر متقی به تهران، حاشیه‌سازی‌های زیادی صورت گرفت یکی از آن‌ها موضوع سفارت افغانستان در تهران بود و جوری القا شد که بعد از ملاقات متقی با اسماعیل ‌خان، بنده را به عنوان سرپرست سفارت انتخاب کرده‌اند.
سلیمانی ادامه داد: من ۱۳ سال است که در وزارت خارجه افغانستان کار می‌کنم و دو سال می‌شود به عنوان معاون سفیر در تهران کار می‌کنم. آقای لیوال ۴ ماه قبل زمانی که سفیر افغانستان در تهران بودند تصمیم گرفتند که وظیفه خود را ادامه ندهند و استعفا کردند و گفتند دیگر سفیر نیستند؛ من از آن روزی که آقای لیوال استعفا داد بر اساس قانون، سرپرست سفارت بودم و در ۲۹ عقرب، نامه‌ای را دریافت کردم از وزارت خارجه افغانستان به امضای آقای متقی که در آن نامه هم نوشته بودند که شما سرپرست سفارت هستید.
وی خاطرنشان کرد: سفارت باید به دور از مسائل سیاسی به ارائه خدمات به مهاجرین ادامه دهد. سفارت بعد از سقوط نظام قبلی تا به امروز هیچ موضع‌گیری سیاسی نداشته و نباید داشته باشد چرا که در اینجا مردم افغانستان نیاز به خدمات‌رسانی دارند و نمایندگی‌های ما نیز در ایران این نقش را به خوبی بازی کردند.
سفارت افغانستان طبق کنوانسیون ویانا به فعالیت خود ادامه می‌دهد
سلیمانی تأکید کرد: جامع‌ترین توضیح را آقای خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دادند و گفتند که فعالیت سفارت افغانستان در تهران مطابق قوانین بین‌المللی و بر اساس کنوانسیون وین ۱۹۶۱ است.
وی در خصوص اینکه آیا این نشست ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: این بستگی به نظر دو طرف دارد. ما باید منتظر بمانیم. طرفین گفتند می رویم تا با تیم‌های خود مشورت کنیم و برای رفتن به مراحل بعدی باید منتظر باشیم تا نتیجه مشورت آنها مشخص شود.
وی در خصوص اینکه احمد مسعود و اسماعیل خان به نمایندگی از چه افرادی در این نشست شرکت کردند گفت: من فکر می‌کنم از طرف هیچ حزب سیاسی در این نشست نیامده بودند اسماعیل‌خان یکی از رهبران مطرح افغانستان است و در چهل سال گذشته در تحولات افغانستان نقش داشته؛ احمد مسعود هم فرزند قهرمان ملی افغانستان است. این صحبت‌ها افغانستان‌شمول و اقوام‌شمول بود.
سلیمانی در خصوص میزبانی ایران از مهاجرین افغانستانی در طول سالیان گذشته نیز گفت: ما باید متشکر ایران باشیم. مهاجرت یک بحث بسیار کلی است اما وقتی وارد جزئیات آن می‌شوید مسائل بسیاری است که باید به آنها توجه شود. در ایران به مرز ۴ میلیون مهاجر رسیده‌ایم طبیعتاً مشکلاتی نیز وجود دارد، ولی همین که حدود ۵۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در اینجا درس می‌خوانند و بیشتر از ۲۰ هزار دانشجوی افغانستانی در اینجا درس می‌خوانند یا فعالیت‌های اقتصادی دارند به این معنی است که ایران میزبانی خوبی کرده است و باید صادقانه بگویم فضایی نیست که در آن نشود مشکلات را حل کرد. فکر می‌کنم که در ۴۰ سال گذشته باید هم ممنون مردم ایران باشیم هم دولت و مسئولین که در هر شرایط سختی توانستند همکاری کنند.
وی در خصوص نظر خود درباره پرچم افغانستان گفت: من گفتم که بر اساس قانون، هنوز مطابق قوانین کار می‌کنیم؛ من باید تکرار کنم که دیپلمات‌ها نمی‌خواهند وارد حاشیه‌های سیاسی شوند.

وی در خصوص تصمیمات هیئت طا-لبان در سفر خود به تهران در حوزه مهاجرین نیز گفت: تصمیماتی در این خصوص گرفته شده و اکنون رفت‌وآمد در مرز ایران و افغانستان بدون هیچ مشکلی صورت می‌گیرد.
وی گفت: یکی از نیازمندی‌های مهاجرین «تذکره» است. نباید کسی سفارت را متهم به رابطه یا عدم رابطه کند. بعد از سقوط نظام قبلی ۷۰۰۰ گذرنامه از کابل برای ما فرستاده شد و ما میان آنها توزیع کردیم بیش از ۴۰۰۰ تذکره مردمی که پول دادند در کنسولگری‌های ما در کابل است رایزنی کردیم تا به دست ما برسد. آنچه اهمیت دارد خدمت‌رسانی به مهاجرین است و جبهه‌گیری‌های سیاسی مطرح نیست.
وی در پایان گفت: ما هم با وزارت امور خارجه و وزارت کشور، اداره اتباع وسایر نهادها و ناجا ارتباط خوبی داریم و در هر موضوعی که مربوط به مهاجرین بوده جلساتی که داشتیم احساس من این بوده که همیشه نتیجه مثبت داشته و به سفارت کمک شده است. آخرین موردی که دوستان در وزارت کشور و اداره اتباع تصمیم گرفتند و واقعاً در این شرایط، کمک بزرگی است تمدید اقامت دوصد هزار خانوار مهاجرین به مدت یک سال است و در طول ۵ ماه گذشته هم تغییر رفتاری از نهادهای ایران ندیده‌ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا