آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

روایت ضیا سراج از سقوط کابل و خزانه امنیت ملی

خبرگزاری دید: احمد ضیا سراج رییس پیشین امنیت ملی افغانستان اتهامات در مورد غارت شدن میلیون‌ها دالر از خزانه امنیت ملی را رد کرد.

روایت ضیا سراج از سقوط کابل و خزانه امنیت ملی

احمد ضیا سراج رییس پیشین امنیت ملی در دولت جمهوری به تازگی در مصاحبه‌ای پول‌های موجود در خزانه امنیت ملی هنگام سقوط کابل را حدود ۴۰ میلیون دالر اعلام کرد.
رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در پاسخ به سئوالی در مورد گزارش اخیر سیگار مبنی بر این‌که میلیون‌ها دالر در امنیت ملی غارت شده است، گفت: کاملاً بی‌اساس. با سیگار جلسه‌ای داشتیم و در این مورد صحبت کردیم، این‌ها را از یک تعداد کسانی که مصاحبه می‌شد همراه‌شان به قسم شایعات شنیدند و در گزارش خود آورده‌اند.
به گفته وی، این پول‌ها پس از سقوط کابل به دست طا-لبان افتاده است.
سراج افزود: ما اسناد کافی داریم که تا شب ۱۵ اگست که در اخیر شب، همان اداره به دست طا-لبان افتاد، تا آن زمان ما مصارفی که داشتیم اسنادش موجود است و شاهدان هم موجود است.
این مقام امنیت ملی که اکنون در لندن به سر می‌برد، همچنین گفته است که در زمان سقوط نظام جمهوری، دست‌کم ۴ هزار داعشی به شمول فرماندهان شان در پلچرخی و بگرام و در توقیف‌خانه‌های امنیت ملی زندانی بودند.
وی بیان داشت: این زندان‌ها با ورود طا-لبان شکسته شدند و همه فرار کردند.
سراج در باره آینده افغانستان دو سناریو را پیش‌بینی کرده و می‌گوید: سناریو اول، بیشتر یک آرمان و یک آرزو است. این‌که چقدر این تطبیق می‌شود، زیاد بستگی به طا-لبان دارد. در این سناریو، طا-لبان به واقعیت تن بدهند که این کشور کثیرالقومی است. مذاهبی که در اینجا است، همه‌اش باید پذیرفته شود.
وی سناریوی دوم را که طا-لبان هم اکنون به سمت آن روان هستند، بسیار تاریک توصیف کرده است؛ تصویر تاریک به این خاطر که هزاران نفر بمب‌گذار در افغانستان وجود دارد که دیگر ماموریت کرده نمی‌تواند و تلاش دارند که انرژی خود را در جایی به مصرف برسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا