آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

روزانه تا هشت میلیون دالر به دلیل فساد در گمرکات ناپدید می‌شود

خبرگزاری دید: سرپرست وزارت مالیه می‌گوید که به دلیل فساد در گمرکات، روزانه هفت تا هشت میلیون دالر درآمد دولت جمع آوری نمی‌شود.


محمد خالد پاینده سرپرست وزارت مالیه کشور امروز چهارشنبه (۲۹ ثور) در نشست استجوابیه‌ مجلس نمایندگان گفت: «تخمین من است که هفت تا هشت میلیون دالر روزانه از عواید که باید جمع‌آوری شود، نمی‌شود».
سرپرست وزارت مالیه گفت که این مقدار عواید به ‌دلیل فساد در گمرکات از جمله تبانی کارمندان گمرکات با کمیشن‌کاران و مقام‌های محلی به ‌شمول والیان، فرماندهان پولیس و سایر زورمندان محلی جمع‌آوری و به خزانه‌ دولت واریز نمی‌شود.
سرپرست وزارت مالیه همچنین گفت که علاوه بر این‌ها، افراد و نهادهای دیگری هم در این ضایعات عواید کشور دست دارند. قبلاً هم او گفته بود که تقریباً حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از عواید ملی در گمرکات حاصل نمی‌شود.
او به گونه‌ نمونه بدون ذکر نام شخص و ولایتی افزود: «این گونه ولایت را هم برای تان مثال بدهم که رییس‌ جمهور غنی در آن سفر داشته و یکی از رییسان حج و اوقاف به رییس گمرک ما زنگ زده و گفته که رییس صاحب آمد و از تو شکایت نکردم. حق مرا روان کن».
همچنین محمد خالد پاینده در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرد که در گمرکات «ادارات مراقبت سیار» فاسدترین ادارات است و تمامی مسئولان و کارکنان آن نهادها وابسته به افراد بلندرتبه‌ دولتی از جمله اعضای نمایندگان مجلس‌اند.
او گفت که در این مورد فهرستی نیز در اختیار دارد.
این موضوع با واکنش‌های اعضای مجلس نمایندگان روبه‌رو شد و آنان از آقای پاینده خواهان همگانی‌کردن این فهرست شدند. میررحمان رحمانی رییس این مجلس در خطاب به او گفت: «فهرست را شریک کن. نترس.» سرپرست وزارت مالیه هم گفت که نمی‌ترسد.
به‌دنبال این بحث‌ها، سرانجام تصمیم گرفته شد که آقای پاینده این فهرست را در نشست عمومی روز دوشنبه‌ هفته‌ آینده‌ این مجلس همگانی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا