آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

روزهای عید و افزایش قیمت مواد غذایی در بامیان


شماری از شهروندان ولایت بامیان از افزایش قیمت مواد خوراکه در روزهای عید شکایت داشته، می‌گویند: هیچ نرخ مشخصی برای فروش خوراکه‌ها و مواد غذایی وجود نداشته و مردم در روزهای نزدیک عید مواد غذایی و خوراکه باب را به قیمت بسیار گزاف خریداری می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، با نزدیک شدن عید قربان شمار زیادی از شهروندان و اهالی دهات به مرکز ولایت بامیان آمده و جهت دید و بازدیدهای که بین باشنده‌های این ولایت رایج است به ناچار مقداری از خوراکه و میوه‌جات را خریداری نمایند.
اما این شهروندان از بالا بودن قیمت‌ها به شدت شکایت داشته، می‌گویند: در ایام عید شهردار این ولایت هیچ‌گونه نظارتی از بازار این ولایت نداشته و مغازه‌داران مواد غذایی شان را به بالاترین قیمت ممکن می‌فروشند.
آنان می‌گویند، نرخ مشخصی برای فروش کالاها و خوراکه باب وجود نداشته و مغازه‌داران از مجبوریت مردم سوء‌استفاده کرده و قیمت‌های زیادی را بالای اجناس‌شان وضع می‌کنند.
مصطفی، باشنده شهرک جگره‌خیل، مرکز بامیان است، او می‌گوید: نه تنها قیمت مواد غذای در ایام عید بالا می‌رود بلکه قیمت کالا و ظرف نیز به بالاترین نرخ ممکن می‌رسد.
وی می‌افزاید، چون اکثر مراسم‌های عروسی در ایام عید برگزار می‌شوند، و آنان با خرید جهیزیه هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کنند.
در همین حال، شیرین گل، یک‌تن از باشنده‌های مرکز ولایت بامیان که به خاطر خرید جهیزیه دخترش به بازار آمده است، می‌گوید: نرخ‌ها بسیار بالا رفته است. ما مجبوراً به خاطر حفظ نام و آبروی مان وسایل خانه دختر مان را کامل کنیم، در نزدیک روزهای عید دکانداران قیمت‌های کالا و مواد خوراکی شان را دو برابر افزایش داده است.
محمد علی، یکی دیگر از کسانی هست که برای خرید به مرکز این ولایت آمده است. او که در دورترین نقطه منطقه «فولادی» بامیان زندگی می‌کند، می‌گوید: امسال نسبت به سال‌های گذشته نرخ مواد خوراکی و کالا بسیار بالا رفته است که به طور مثال ما یک کیلو نخود را بیش از ۱۵۰ افغانی خریداری می‌کنیم، در حالی‌که در سال‌های گذشته این مقدار را به ۱۰۰ افغانی خریداری می‌کردیم.
با این حال، اما مغازه‌داران می‌گویند: نرخ فرشات زیاد تغییر نکرده و اگر قیمت‌ها افزایش یافته، به این دلیل است که آنان به قیمت بالا وارد می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا