آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌ها

روز جهانی آزادی رسانه‌ها و ابراز نگرانی ملل متحد از آینده رسانه‌های افغانستان

خبرگزاری دید: همزمان با سوم می روز جهانی آزادی رسانه‌ها، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) نسبت به آینده رسانه‌های افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که خبرنگاران در این کشور با محدودیت‌های فزاینده مواجه هستند.

یوناما گفته در حالی‌که جهان روز جهانی مطبوعات را تجليل می‌کند، رسانه‌ها در افغانستان با مشکلات مواجه‌اند.

سوم می برابر با ۱۳ ثور مصادف با روز جهانی آزادی مطبوعات است.

در بیانیه‌ یوناما آمده است که پس از تسلط طا-لبان متخصصان رسانه‌ای از افغانستان فرار کرده، تعداد زیادی از رسانه‌‌ها بسته شده‌ و خبرنگاران زن به ‌طور نامتناسبی تحت تأثیر محدودیت‌‌ها قرار گرفته‌اند.

یوناما گفته موارد متعددی از نقض حقوق بشر علیه خبرنگاران و کارکنان رسانه‌‌ها را مستند کرده است که شامل بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و تهدید می‌شود.

روزا اوتنبایوا نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است خبرنگاران مجبور می‌شوند که تصمیم مربوط به ساختار گزارش را براساس ترس بگیرند نه براساس منافع عامه و «متأسفانه این بخشی از روندِ گسترده‌تر کاهش آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات است».

وی علاوه کرده است که ترس، تهدید و حمله‌ مداوم به خبرنگاران غیرقابل قبول است.

او از طا-لبان خواسته است که آزادی و استقلال رسانه‌ها و امنیت خبرنگاران زن و مرد را یکسان تضمین کنند.

یوناما اضافه کرده است که با وجود این‌که مقام‌های حاکم به ‌منظور ارتباط با خبرنگاران کمیسیون ملی تخطی رسانه‌ها را فعال کرده، اما به‌گفته‌ یوناما، این کمیسیون مؤثریت و استقلالیت ندارد.

همچنین یوناما گفته است که چارچوب حقوقی نیز برای رسانه‌ها مبهم باقی مانده است.

افغانستان در سال ۲۰۲۲ در فهرست جهانی آزادی مطبوعات خبرنگاران بدون مرز (آراس‌اف) از ۱۸۰ کشور در رده‌ ۱۵۶ قرار گرفت که نسبت به رده‌ ۱۲۲ خود در سال ۲۰۲۰ نزول کرده است.

پاتریشیا مک فلیپس، رییس یونسکو در افغانستان گفته است که این کشور در حال عبور از یک مرحله‌ی حیاتی است و مردم افغانستان مستحق دسترسی به معلومات دقیق، تازه، قابل اطمینان و بی‌طرف هستند.

او افزوده است: «ما از مقامات حاکم می‌خواهیم که از آزادی مطبوعات حمایت کنند و اجازه دهند که خبرنگاران بدون ترس از توقیف معلومات را گزارش دهند».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا