آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانزنانگزارش

روز جهانی رادیو؛ نگرانی خبرنگاران از آینده مبهم آزادی بیان

روز جهانی رادیو در حالی از سوی برخی نهادها و خبرنگاران در افغانستان تجلیل می‌شود که خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ نگران آینده مبهم کار رسانه‌ای در افغانستان هستند.

رسول شهزاد- کابل

همزمان با روز جهانی رادیو، اتحاديه ژورنالیستان آزاد افغانستان اعلام کرده است که بعد از تحولات سیاسی در افغانستان ۴۸ درصد از رادیوها در سراسر کشور فعالیت شان را متوقف کردند.

با حاکمیت دوباره طا-لبان در افغانستان ده‌ها رسانه دیداری، شینداری، چاپی و آنلاین به دلایل اقتصادی، سیاسی و وضع محدودیت‌ها بر رسانه‌ها، فعالیت‌های شان را متوقف کردند که در پی مسدود شدن این رسانه‌ها صدها کارمند رسانه‌ای بیکار شدند.

حجت‌الله مجددی رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان در صحبت به خبرگزاری دید، گفت: در سال‌های اخیر نظام جمهوریت ۴۰۱ رادیو وجود داشت که تا سال ۱۴۰۰ و قبل از سقوط جمهوریت نشرات  ۵۶ رادیو متوقف شد، پس از تحول سیاسی و روی کار آمدن امارت اسلامی از جمله  ۳۴۵ رادیوی فعال با ۴۸۷۷ کارمند که ۱۲۳۸ تن آنان را زنان‌ تشکیل می‌داد، مصروف فعالیت نشراتی بودند که ۱۱۷ رادیو  بیشتر به دلیل مشکلات اقتصادی متوقف شده و ۱۹۰۰ تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای که ۱۰۷۵  تن آنان زنان بودند وظایف شان را از دست دادند.

حجت الله مجددی رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان

آقای مجددی افزود که بر اساس یافته اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان در حال حاضر ۲۲۳ رادیو در سطح کشور فعالیت نشراتی دارد که ۱۷۸۱ تن از مردان و در ۱۷ ولایت به شمول کابل ۱۶۳ تن از زنان مصروف فعالیت رسانه‌ای هستند.

رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان همچنان گفت که ما تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا مشکلات اقتصادی رسانه‌ها برطرف شود که ما طرح پرداخت معاش برای کارمندان رسانه‌ای را نیز ارایه کردیم که اگر این طرح عملی شود می‌تواند بر وضعیت اقتصادی رسانه‌ها و خبرنگاران موثر واقع شود.

مریم هوتک یکی از خبرنگاران در کابل به خبرگزاری دید، گفت: مشکلات امنیتی و مشکلات اقتصادی از دلایل مسدود شدن رسانه‌ها در افغانستان بوده است، زیرا با سقوط نظام جمهوریت بسیاری از رسانه‌ها دونرهای خارجی شان را از دست دادند.

مریم هوتک

خانم هوتک افزود که در کنار دلایل امنیتی و اقتصادی، محدودیت‌های وضع شده از سوی طا-لبان یکی دیگر از دلایل مسدود شدن رسانه‌ها است که صدها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بیکار شدند.

وی از نهادهای بین‌المللی حامی رسانه‌ها خواست به رسانه‌های افغانستان کمک کنند تا بتواند در این شرایط سخت فعالیت‌های شان را ادامه بدهند.

از سویی هم، مصطفی شهریار یکی از خبرنگاران در کابل به خبرگزاری دید گفت: خبرنگاران با وجود مشکلات اقتصادی در ‌گیر عدم دسترسی به اطلاعات نیز هستند.

آقای شهریار افزود که بیشتر گزارش‌های خبرنگاران از اینکه بالانس نمی‌شود از نشر باز می‌ماند و یا هم اگر نشر شود مورد بازجویی‌ها قرار می‌گیرند.

مصطفی شهریار

وی از امارت اسلامی و نهادهای بین‌المللی خواهان توجه جدی برای رفع مشکلات اقتصادی رسانه‌ها شده و می‌خواهد که منابع خبری در دسترس خبرنگاران قرار گفته و به سوالات شان پاسخ دهند.

گفتنی است که در بیش از یک‌ونیم سال از حاکمیت طالبان در افغانستان وضعیت رسانه‌ها دگرگون شده و ده‌ها رسانه به دلیل اقتصادی و محدودیت‌های وضع شده از سوی امارت اسلامی مسدود شده است.

دستورالعمل‌هایی که از سوی طا-لبان برای رسانه‌ها نشر می‌شد با واکنش‌های زیادی در سطح ملی و بین‌المللی مواجه شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا