آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانگزارش

روز جهانی مادر؛ زنان: زمینه کار را برای ما فراهم کنید!

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ طا-لبان از روز ملی مادر تجلیل کرده می‌گویند که اسلام برای زنان و مادران جایگاه ویژه قائل شده است.

روز جهانی مادر؛ زنان: زمینه کار را برای ما فراهم کنید!

معینیت فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات فرهنگ طا-لبان بعد از ظهر روز سه شنبه (۲۴ جوزا) از روز ملی مادر تجلیل کرده و بر رعایت حقوق و احترام مقام شامخ مادران کشور تاکید می‌کند.
شیخ حسن خان حقانی رییس مالی و اداری معینیت گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: بحث در باره حقوق و احترام پدر و مادر در اسلام فلسفه بزرگ دارد که زمان بیشتر برای تشریح آن را می‌طلبد.
آقای حقانی مقام مادر را ۳ برابر مقام پدر بزرگ خوانده افزود: مادر ۳ تکلیف بزرگ( نگهداری ۹ ماه فرزند در رحم، درد زایمان، و شیر دادن برای اطفال) را برای فرزندان خویش متقبل می‌شود که پدران چنین زحمت را نمی‌کشند به این دلیل جایگاه مادران ۳ برابر بزرگتر از جایگاه پدران است.
از سوی دیگر، مولوی غلام محمد نیازی از علمای دین گفت: هر مادر زن است ولی هر زن مادر نیست مادر کلمه مقدس می‌باشد که نمی‌توانیم هر زن را مادر بگوییم.
وی با بیان اینکه اسلام به مقام مادر ارزش بزرگ قابل شده، گفت: در فرهنگ اسلامی و قرآنی جنت زیر پای مادران است اما در قوانین وضعی بشری نه تنها مقام مادران حفظ نشده بلکه به مقام بزرگ مادر بی‌احترامی و بی‌حرمتی نیز می‌شود.


گفتنی است که همه‌ساله از ۲۴ جوزا به عنوان روز مادر در افغانستان تجلیل می‌شود.
مسئولان‌ وزارت اطلاعات و فرهنگ طا-لبان در حالی از ۲۴ جوزا روز جهانی مادر تجلیل می‌کنند که از سوی جامعه جهانی متهم به نقض حقوق زنان و مادران هستند.
با تحولات سال گذشته که منجر به سقوط حکومت پیشین و تسلط مجدد طا-لبان در افغانستان گردید تا هنوز دروازه مکاتب لیسه دخترانه به روی دانش آموزان دختر مسدود می‌باشند.
از سوی دیگر آرزو رامین کارشناس تنظیم امور صنایع دستی در وزارت اطلاعات و فرهنگ‌ به خبرگزاری دید گفت: زنان افغانستان امروز به کار ضرورت دارند و ما از امارت اسلامی می‌خواهیم تا زمینه کار را برای زنان افغانستان فراهم کند.
رامین افزود که ما از امارت اسلامی می‌خواهیم برای زنان سرمایه‌گذار زمینه کار و بازار خوب را فراهم کند تا این زنان بتوانند صنایع دستی شان را به فروش برسانند.

آرزو رامین

گفتنی است که هزاران زن شاغل در ادارات دولتی پس از روی کار آمدن مجدد طا-لبان از کار بیکار شده و در خانه به سر می‌برند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا