آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و هنر

روز جهانی موزیم؛ از قاچاق آثار باستانی جلوگیری شود

خبرگزاری دید: از ۱۸ می روز جهانی موزیم در حالی در کابل تجلیل شد که افغانستان از قاچاق آثار باستانی به بازارهای سیاه به شدت آسیب دیده است.

روز جهانی موزیم امروز پنجشنبه(۲۸ ثور) در موزیم ملی افغانستان با حضور برخی از مقامات دولتی و فرهنگیان تجلیل شد.

ملا خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: مسئولیت ما است تا از آثار باستانی کشور نگهداری کنیم.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود که آثار باستانی و آبدات تاریخی باید در هر حکومت و نظام حفظ شود و کشورها باید بیشتر به مشترکات فرهنگی توجه کنند.

در همین حال، محمد ویس عبادی یکی از مسئولان موزیم ملی گفت: موزیم ها بخاطر تبادل فرهنگ میان جوامع مختلف از اهمیت مهم برخوردار است.

وی افزود، موزیم ملی افغانستان یک مکان پژوهشی و تحقیقاتی است و روز جهانی موزیم‌ها یک فرصت مناسب برای هماهنگی میان موزیم‌های کشورها می‌باشد.

از سویی هم عتیق الله عزیزی معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: این وزارت به آثار تاریخی کشور اهمیت فراوان قائل است.

آقای عزیزی افزود که آثار تاریخی هویت همه ما است که از نسل‌های گذشته برای ما میراث مانده است.

وی افزود: دروازه موزیم ملی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، گردشگران و پژوهش‌گران کشور باز است، تا از آثار تاریخی گذشتگان ما آگاه شوند.

مجتبی عارفی استاد دانشگاه گفت: موزیم یکی از نهادهای غیر سیاسی است که تمامی هویت تاریخی یک ملت را به نمایش می‌گذارد.

آقای عارفی افزود که در جهان ۵۰ نوع موزیم وجود دارد که میان ملت و موزیم یک فاصله جدی ایجاد شده است و باید بازدید از موزیم‌ها برای عموم مردم آزاد باشد.

وی نبود موزیم‌ها را در کشور یک چالش فرهنگی دانسته و گفت که حکومت باید در ایجاد و بازسازی موزیم‌ها سعی و تلاش کند.

موزیم ملی افغانستان برای نخستین بار در سال ۱۹۱۸ میلادی (۱۲۹۷ هجری خورشیدی) در منطقهٔ باغِ بالای کابل تأسیس شد. در اوایل تأسیس این ‌موزیم که در آن دوران «عجایب خانه» نام داشت، بعضی از آثار تاریخی مثل نسخه‌های خطی قرآن، صنایع دستی، آثار برجای‌مانده از جنگ‌های دوران استقلال و برخی کتاب‌های کمیاب در آن نگهداری می‌شد.

در ۲۵عقرب سال ۱۳۰۳ خورشیدی، موزیم ملی افغانستان از باغ بالا به ارگ کابل منتقل شد و به شکل رسمی توسط امان الله خان افتتاح شد.

نویسنده

رسول شهزاد کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا