آخرین اخبارافغانستانسیاستمصاحبه

حسینی مزاری:

روز قدس نشان دهنده اتحاد در ملل اسلامی است/ صلح در افغانستان در گرو مبارزه با استکبار است

خبرگزاری دید: سید عیسی حسینی مزاری رییس مرکز فرهنگی-اجتماعی تبیان می‌گوید که روز قدس روز مبارزه با استکبار و روز حمایت از مستضعفین است و به گفته آیت‌الله خمینی فقط اختصاص به فلسطین ندارد، بلکه یک روز جهانی برای مبارزه با استکبار است.

به مناسبت فرا رسیدن روز قدس و همچنان یورش اخیر نیروهای رژیم اسراییل به قدس شریف، خواستیم نظر شماری از اهل خبره و سیاست را در این مسئله داشته باشیم که ماحصل آن مصاحبه با جناب آقای حسینی مزاری است

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری دید: موضوع قدس برای جهان اسلام چه اهمیت دارد؟

حسینی مزاری: ما باید به چند دلیل از قدس حمایت کنیم، اول اینکه قبله اول مسلمین در اشغال یک کشور مستکبر و کافر نباید باشد، این سرزمین باید آزاد شود. دوم، ملت مسلمان فلسطین در اسارت اسراییل است که این مردم هم باید از این ظلم رهایی یابد.

خبرگزاری دید: چرا روز قدس باید از سوی تمام مسلمانان جهان به عنوان یک روز مهم تجلیل شود؟

حسینی مزاری: ما وظیفه داریم که از یک طرف برای آزادی قدس و حمایت از ملت مسلمان فلسطین و هم برای مبارزه با استکبار اسرائیل کار کنیم که تنها ضرر آن مختص به فلسطین نیست، بلکه ضرر آن به کل جهان است، ضرر آن به منطقه است، ما اگر بخواهیم در افغانستان صلح برقرار شود باید شر کشور اسراییل برداشته شود. یکی از راه‌های مبارزه تظاهرات است، حضور در صحنه، اظهار نظر و شعار دادن، حمایت از حقوق فلسطین و حمایت از قدس است. از این جهت روز قدس برای مسلمانان از اهمیت خاص برخودار است. مردم افغانستان هم یک مردم مجاهد انقلابی است که همواره به داد مظلومین رسیده و همواره در برابر استکبار حساس بوده و در طول چندین سده مبارزات شان این را به اثبات رسانده است به همین خاطر نمی‌تواند نسبت به موضوع مردم فلسطین بی‌تفاوت باشد.

خبرگزاری دید: نام گذاری روز قدس چه تاثیری بر بیداری جهان اسلام گذاشته است؟

حسینی مزاری: یکی از معیارهای راستی آزمایی، مسلمان بودن و مجاهد بودن توجه به موضوع فلسطین است. در افغانستان مردم در سال‌های اخیر همواره از روز قدس حمایت کردند و با تجمعات و راهپیمایی های شان از مردم فلسطین حمایت کردند.

نامگذاری روز قدس اولین تاثیر گذاری‌اش احیای نهضت مردم فلسطین بود، این نهضت کم‌رنگ شده بود و داشت به سوی فراموشی می‌رفت و شخصیت‌های فلسطین از مسیر درست مبارزه خارج می‌شدند و جبهه تقابل مسلمانان با اسرائیل سرد می‌شد. نام‌گذاری روز قدس باعث شد تا مرز بندی‌های میان دوستان و دشمنان قدس ترسیم شود و از آن روز به بعد نهضت مردم فلسطین قوی‌تر شده است. اسرائیل متوجه شده است که در یک محاصره تنگ قرار گرفته است، حادثه‌ اخیر که صد موشک در ده دقیقه از جنوب لبنان شلیک شد نشان داد که نهضت‌های ضد اسرائیل با هم وصل شدند و از سه طرف اسراییل را محاصره کرده است. سوریه، لبنان و غزه اسراییل را محاصره کرده است که هر سه طرف به شدت قوی و مسلح به موشک‌های دور برد که در حملات اخیر اسرایل نتوانست کوچک‌ترین واکنشی نشان بدهد و متوجه شد که در چی مرحله خطرناکی قرار گرفته است. تمام این‌ها نتیجه اعلام روز جهانی قدس در حمایت از مردم فلسطین است.

خبرگزاری دید: مسما کردن آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس چه آرمان هایی را در جهان اسلام زنده کرده است؟

حسینی مزاری: بحث آرمان معلوم است، بلندترین آرمان اسلامی بحث ظهور است، آماده کردن زمینه‌های ظهور است. تا زمانی که زمینه ظهور فراهم نباشد حضرت مهدی ظهور نمی‌کند، بنا بر این ما مسلمانان موظف هستیم تا برای فراهم ساختن زمینه ظهور انجام این وظایف می‌تواند ما را در راستای فراهم سازی زمینه ظهور کمک کند. بنا براین تظاهرات روز قدس صحنه آشکار و واضح مبارزه با استکبار و کمک به مستضعفین است و این روند خودش زمینه سازی می‌کند تا شرایط ظهور حضرت مهدی فراهم شود.

خبرگزاری دید: چرا ملت‌‌های مسلمان در مورد قدس مسئول هستند؟

حسینی مزاری: هر مسلمانی وظیفه دارد که به داد مسلمانان دیگر برسند، ما موظف هستیم و وظیفه دینی داریم، در هر جای که مسلمانی در خطر باشد از آن حمایت کنیم. روز جهانی قدس یکی از وجوه‌ نشان دادن اهتمام و دغدغه‌مندی مسلمانان به یک مجموعه از مسلمانان مستضعف است که در یک سرزمین در‌معرض ظلم و ستم قرار گرفته است.

خبرگزاری دید: تجلیل از قدس چه اهمیتی برای افغانستان دارد؟

حسینی مزاری: اهمیت آن انجام وظایف دینی است و مردم افغانستان مسلمان هستند و جمعی از مسلمانان در معرض ظلم و ستم هستند و قبله اول مسلمین در اشغال است، پس ما وظیفه داریم تا در این زمینه عمل کنیم و یکی از صحنه‌های عمل روز قدس است.

خبرگزاری دید: در دوره بیست سال حضور امریکا آیا تلاش می‌شد جلو بیداری اسلامی در افغانستان گرفته شود و اگر می‌شد چطور؟

حسینی مزاری: کار شکنی علنی وجود نداشته، روز قدس عملاً از رمضان سال ۱۳۸۶ در پیش دانشگاه کابل برگزار شد. با وصف اینکه افغانستان تحت سلطه امریکا بود، ما آدمک‌های بوش و اولمیرت (نخست وزیر سابق اسرائیل) اول به دار آوختیم و بعد از آن آن را آتش زدیم و در کنار آن پرچم امریکا و اسراییل را نیز آتش زدیم. اما در خفا امنیت ملی تلاش می‌کرد تا تظاهرات روز قدس برگزار نشود و مزاحمت‌هایی را ایجاد می‌کرد، سعی می‌کردند که برگزار می‌شود خیلی باشکوه برگزار نشود، اما با آن هم مجموعه‌ها و سازمان‌ها تلاش کردند تظاهرات مردم در حمایت از قدس باشکوه برگزار شود. ما تا فراگیری ویروس کرونا همه ساله روز قدس را برگزار می‌کردیم و بعد از آن سعی داشتیم که به اشکالی تبارز داشته باشد ولی تظاهرات مثل سال‌های گذشته نبود.

خبرگزاری دید: آیا روز قدس پوتانسیل ایجاد وحدت میان ملل اسلامی را دارد؟

حسینی مزاری: روز قدس خیلی پوتانسیل دارد، به اصطلاح در سرزمین فلسطین تنها مجموعه اهل سنت حضور دارد در مبارزه با استکبار و وقتی به سایر کشورها می‌آید و به ویژه شیعیان وارد صحنه می‌شود و از بحث فلسطین حمایت می‌کنند این خود نشان دهنده بستر تبارز هم‌آوایی و هماهنگی اهل سنت و شیعیان را می‌رساند به همان اندازه که امروز نهضت مقاومت در لبنان مورد حمایت شیعیان است به همان اندازه بلکه بالاتر نهضت مردم فلسطین سنی مورد حمایت شیعیان است این خود نشان می‌دهد که بحث هماهنگی و هم‌سویی مطرح است و اگر از این روز درست تجلیل شود و از تمام ظرفیت‌هایش بهره‌برداری صورت بگیرد قطعاً برای هماهنگی شیعه و سنی تاثیر گذار است به ویژه در جامعه افغانستان که تا هنوز با هماهنگی شیعه و سنی برگزار شده است. در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار مرکز تبیان در هماهنگی با شخصیت‌های اهل سنت در پی برگزاری روز قدس شدند و این هماهنگی میان شیعه و سنی تاکنون در مورد حمایت از مردم فلسطین ادامه دارد.

خبرگزاری دید: تشکر از شما

حسینی مزاری: خواهش می‌کنیم خوش آمدید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا