آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

روسیه: امریکا با کمک‌های بشری از مردم افغانستان باج‌خواهی می‌کند

خبرگزاری دید: معاون نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد گفته است که ایالات متحده با بهانه‌های مختلف ارایه کمک‌ها به مردم افغانستان را دستکاری می‌کند.

آنا یویستگنی‌یوا معاون نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد به تازگی در جلسه شورای امنیت این سازمان گفته که ایالات متحده با کمک‌های بشری از جمعیت افغانستان باج می‌گیرد.

وی گفته است: یک سال و نیم پیش، ۲۰ سال جنگ طولانی در افغانستان با بازگشت به قدرت جنبش طا-لبان و خروج عجولانه سربازان خارجی به پایان رسید. مشکلات مزمن که سال‌ها حل ناشده باقی ماند، با رژیم فاسد اشرف غنی چالش‌های جدیدی اضافه شد.

وی افزوده است: در عین حال، همتایان ایالات متحده ما با حمایت از متحدین خود با عجله سعی کردند مسئولیت فروپاشی واقعی این کشور و همچنین عواقب کمپاین نظامی ناسازگار آن‌ها را روی شانه‌های مقامات قرار دهند. … و با کمک‌های بشردوستانه از مردم باج‌خواهی و به بهانه‌های مختلف در ارایه کمک‌ها دستکاری می‌کند.

یوستیگنی‌یوا گفته است که واشنگتن تحت پوشش کشور نیکوکار و قهرمان حقوق زنان و دختران چهره واقعی خود را پنهان می‌کند. بسیاری از جنایات جنگی که توسط ارتش ایالات متحده و ناتو انجام شده است، تحت تهدید تحریم‌ها از صفحات تاریخ پاک می‌شود که گویی هرگز اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرده است: به همین ترتیب، دلایل واقعی چنین حضور طولانی در افغانستان خاموش می‌ماند، نه برای ذکر دارایی‌های سرقت‌شده افغانستان، بلکه اکنون حتی برای اهداف دیگر در سایر نقاط مشکل‌ساز استفاده شود.

این دیپلمات روس تأکید کرده است که در برابر این پیش زمینه، اظهارات بلند کشورهای غربی در مورد وضعیت رو به وخامت افغانستان و رنج مردم و همچنین استفاده از «چوب تحریم» و افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر طا-لبان غیر اخلاقی به نظر می‌رسد.

 به گفته وی، آن‌ها [غرب] شجاعت این را ندارد که بپذیرد روش‌های مورد علاقه‌‌اش دیگر کارساز نیست.

این مقام روس خاطرنشان کرده است: ‌کمک‌کنندگان غربی همچنان تلاش‌های سازمان ملل را برای گسترش کمک‌ها فراتر از نیازهای اساسی مسدود می‌کنند. آن‌ها به طور قاطع امکان کمک به توسعه این کشور، احیای مکتب‌ها و شفاخانه‌ها و ساخت جاده‌ها را مانع می‌شود.

گفتنی است که شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه نشستی را در باره وضعیت افغانستان دایر کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا