آخرین اخبارجهانسیاست

روسیه: امریکا و ناتو به خاطر جنایات شان در افغانستان مجازات نشده‌اند

خبرگزاری دید: آرتور چرنیاکوف دیپلمات روس در ۵۲ اُمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته که وضعیت بغرنج فعلی افغانستان نتیجه حضور نظامی ۲۰ ساله امریکا و سایر کشورهای ناتو است.

به نقل از تاس، آرتور چرنیاکوف دیپلمات روس در سخنرانی خود در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا گفت که وضعیت بغرنج کنونی افغانستان نتیجه حضور نظامی ۲۰ ساله ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو است.

وی خاطرنشان کرده است: حضور نظامی ۲۰ ساله امریکا، انگلیس و متحدان آن‌ها در ناتو یکی از عوامل اصلی وضعیت کنونی افغانستان است. امریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و ماهواره‌های‌شان پس از خروج پر هرج‌ومرج خود در اگست ۲۰۲۱، ویرانی و فقر را پشت سر گذاشتند و اکنون بی‌شرمانه تلاش می‌کنند تقصیر را به گردن مقامات افغانستان بیندازند و در ازای دریافت کمک‌های بشردوستانه از کابل امتیاز سیاسی می‌خواهند.

دیپلمات روس تاکید کرده، این در حالی است که «هیچ ارزیابی قانونی مناسبی از جنایاتی که نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان مرتکب شده‌اند انجام نشده و جنایات بدون مجازات باقی مانده است».

چرنیاکوف خاطرنشان کرده که مقامات افغانستان «برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور دچار کمبود منابع هستند، به ویژه به این دلیل که ۹ میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان به طور غیرقانونی مسدود شده است».

 به گفته این دیپلمات روس، «گام‌هایی برای تثبیت وضعیت سیاسی، تشکیل نظام دولتی فراگیر، مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر و همچنین ادغام این کشور در سازوکارهای اقتصادی منطقه و تضمین حقوق و آزادی‌های مردم» در اولویت قرار دارد.

این در حالی است که امریکا بارها خطاب به روسیه گفته مسکو تا کنون چه کمکی توانسته به مردم افغانستان انجام دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا