آخرین اخبارجهانسیاست

روسیه: بحران امنیتی فعلی در افغانستان و پاکستان محصول حضور ٢٠ ساله امریکا و ناتو است

خبرگزاری دید: سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته که بحران امنیتی فعلی در افغانستان و پاکستان نتیجه رفتار بی‌پروای ایالات متحده و ناتو است و اگر به کل منطقه سرایت کند تعجب نخواهیم کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفته است که مسکو همواره بیان داشته که کارزار نظامی شکست خورده ۲۰ ساله ایالات متحده و ناتو در افغانستان هنوز هم بر افغانستان و هم بر کل منطقه اطراف آن تأثیر منفی می‌گذارد.

وی در مورد سلاح‌های استفاده شده در پاکستان گفته است: به نظر می‌رسد امریکایی‌ها به عمد این سلاح‌ها را در آنجا (افغانستان) رها کرده‌اند و اکنون اوضاع را بی‌ثبات می‌کنند زیرا ممکن است تروریست‌ها به آن‌ها دست پیدا کنند.

وی افزوده که اگر این تسلیحات به زودی در مناطق مورد مناقشه در منطقه و سایر نقاط ظاهر شود، تعجب نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: بدیهی است که غرب سیاست معیارهای دوگانه را دنبال می‌کند و این وضعیت به وضوح نشان می‌دهد که می‌خواهد از منابع گروه‌های تروریستی در منطقه برای تنزل بیشتر اوضاع در راستای منافع خودخواهانه خود استفاده کند.

زاخارووا در باره وضعیت امنیتی در جنوب آسیا بیان داشت: بحران امنیتی کنونی در افغانستان و پاکستان مصداق بارز رفتار ناجوانمردانه و بی‌پروای غرب به ویژه ایتلاف ناتو در جنوب آسیا است.

به گفته وی، چرا جنبش طا-لبان پاکستان (TTP) به طور قابل توجهی در این کشور فعال‌تر شده است.

وی افزود که از نوامبر ۲۰۲۲ به این طرف، گروه تروریستی تی‌تی‌پی بیش از ۱۰۰ حمله انجام داده است که مسئولیت آن‌ها نیز بر عهده ایالات متحده است.

به باور مسکو، منطقه همچنان تحت تأثیر پیامدهای حضور ناتو قرار دارد.

گفتنی است که خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان به تازگی با اشاره به حملات تهاجمی تی‌تی‌پی در این کشور گفته بود که آن‌ها از سلاح‌های پیشرفته به جامانده نظامیان غرب در افغانستان استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا