آخرین اخبارافغانستانسیاست

روسیه: بدیلی برای تعامل با طا-لبان وجود ندارد

خبرگزاری دید: همزمان با تمدید یک ساله ماموریت یوناما در افغانستان، روسیه تاکید می‌کند که بدیلی برای تعامل با طا-لبان وجود ندارد.

آنا اوستیگنیوا معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد می‌گوید که ایجاد صلح پایدار در افغانستان، بدون ارزیابی عینی و متوازن وضعیت و تعامل سازنده و عملی با طا-لبان غیرممکن است.

او در نشست شورای امنیت تاکید کرد که هیچ بدیلی برای این رویکرد وجود ندارد.

روسیه در شواری امنیت به قطعنامه‌ای که ماموریت یوناما را تا یک سال دیگر تمدید می‌کند، رای مثبت داد و از آن استقبال کرد.

نماینده روسیه گفت که حمایت شورای امنیت از ادامه کار یوناما، پیامی را مبنی‌ بر تعهد جامعه جهانی به برقراری صلح و ثبات در افغانستان به مردم این کشور مخابره می‌کند.

خانم اوستیگنیوا تعامل میان طا-لبان و دفتر نمایندگی ملل متحد در افغانستان را یک امر ضروری خواند.

او از «سیاسی‌سازی» جنبه‌های وضعیت بشردوستانه افغانستان «به بهانه‌های مختلف» انتقاد کرد و آن را «غیرقابل قبول و غیراخلاقی» خواند.

نماینده مسکو گفت که «متاسف» است که برخی کشورها بحث‌ درباره چالش‌های بشردوستانه افغانستان را تنها با وضعیت حقوق بشر در این کشور مرتبط می‌کنند و واقعیت‌های جدید را در پیش‌نویس قطعنامه به گونه‌ای که برای آنها مناسب است، بازتاب می‌دهند.

او افزود که این رویکرد با شعارهای بلند مبنی‌بر نگرانی درباره وضعیت مردم افغانستان، اهمیت عادی‌سازی وضعیت این کشور و اتخاذ یک رویکرد جامع در خصوص ادغام مجدد افغانستان به جامعه بین‌اللملی در تضاد است.

در همین حال، لیندا توماس گرینفیلد نماینده امریکا در سازمان ملل گفت که تمدید ماموریت یوناما، این دفتر را قادر می‌سازد که گفت‌وگو میان بازیگران مرتبط به افغانستان را تسهیل کند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته به اتفاق آرا با تصویب قطعنامه‌ای ماموریت نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، یوناما را برای یک سال دیگر تمدید کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا