آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

روسیه در تلاش امضای توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان

خبرگزاری دید: وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که آذربایجان و ارمنستان به درک مشترکی در باره امضای توافقنامه صلح رسیده‌اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از دیدار سه‌جانبه با جیحون بایراموف و آرارات میرزویان، همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود در مسکو اعلام کرد که دو کشور درباره توافق‌نامه صلح به درک مشترک نزدیک شده‌اند.

او همچنین گفت: «کارهای انجام شده روی توافق‌نامه صلح مبنای اصلی است؛ اما شرکای ما تایید کردند قبل از این‌که مشکلات مربوط به تعیین مرزها، موانع پیش‌روی اتصالات حمل‌و‌نقل، اقتصاد و بهبود وضعیت امنیتی در قره‌باغ و مرز ارمنستان-آذربایجان حل نشود، اقدام بر اساس برخی از جنبه‌های توافق‌نامه صلح دشوار است».

آقای لاروف تاکید کرده که برای امضای توافق‌نامه صلح میان ارمنستان و آذربایجان به کار بیش‌تری نیاز است.

لاوروف افزود: «طرفین به توافق‌نامه نهایی نزدیک هستند. تصمیم بر این شد که کمیسیون دوجانبه با محوریت تعیین مرزها جلسه‌ای تشکیل دهد. روسیه به‌عنوان مشاور در این جلسه حضور خواهد یافت. دیگر ممکن است هر دو طرف را با تفاهم مشترک بر سر توافق‌نامه صلح گردهم آورد».

بربنیاد گزارش‌ها، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پنج‌شنبه هفته گذشته گفته بود که با میانجی‌گری ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در مذاکرات صلح در ۲۵ ماه می در مسکو موافقت کرده است.

قرار است نشست دیگری نیز میان پاشینیان و علی‌اف در اول جون سال‌ جاری‌ در حاشیه دومین اجلاس «جامعه سیاسی اروپا» برگزار شود و شارل میشل رییس شورای اتحادیه اروپا، امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه و اولاف شولتس نخست وزیر آلمان نیز در این نشست اشتراک خواهند کرد.

این در حالی است که آذربایجان و ارمنستان از دیر زمانی بر سر کنترول منطقه قره‌باغ با هم اختلاف دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا