آخرین اخبارافغانستاندولت فراگیرسیاست

روسیه: طا-لبان روند آشتی ملی و تشکیل دولت فراگیر را تکمیل کنند

خبرگزاری دید: وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که این کشور در گفت‌وگوهای خود با طا-لبان از آن‌ها خواسته است تا وعده‌های گذشته خود را تحقق بخشند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در مصاحبه‌ای با آژانس خبری خاور تاجیکستان به مناسبت ۳۰ اُمین سالگرد روابط دیپلماتیک گفته است که مسکو در گفت‌وگوهایش با طا-لبان از آن‌ها خواسته است تا به وعده‌های خود عمل کنند.

لاوروف با اشاره به نشست‌های اخیری که در رابطه به افغانستان در منطقه برگزار شد، گفته است یکی از جنبه‌ای این نشست‌ها تصویب ابتکار حمایت از افغانستان، بهبود اقتصادی و همکاری عملی با این کشور بود.

لاوروف: ما از آن‌ها [طا-لبان] می‌خواهیم که به تعهدات قبلی خود عمل کنند. اول از همه، روند آشتی میان‌افغانی را تکمیل و نهادهای قدرت‌ واقعاً فراگیر که منعکس‌کننده منافع تمام نیروهای قومی-سیاسی در افغانستان باشد، تشکیل دهند، با گسترش تروریزم و مواد مخدر مقابله و حقوق اولیه بشر را تضمین کنند.

وی افزود که ایالات متحده و متحدانش مسئول وضعیت اسفناک کنونی اقتصاد افغانستان پس از حضور فاجعه‌بار ۲۰ ساله شان در این کشور هستند. بنابراین، آنها باید بار اصلی مالی بازسازی افغانستان پس از جنگ را بر عهده بگیرند و دارایی‌های مسدود شده افغانستان را در اولین گام آزاد کنند.

به گفته لاوروف، آجندی فعلی مسکو همکاری با شرکا در سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و سایر سازوکارها، از جمله ترویکای گسترده و رایزنی‌های فارمت مسکو در مورد افغانستان است.

وزیر خارجه روسیه همچنین بیان داشته است که سازمان پیمان امنیت جمعی پوتانسیل زیادی برای ارتقای امنیت منطقه‌ای دارد. … روندهای نگران‌کننده در افغانستان باید همه کشورهای عضور این سازمان را به تلاش برای مبارزه با تروریزم بین‌المللی، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر وادارد.

وی افزود: ما به طور منظم در مورد مسایل افغانستان در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی بحث می‌کنیم. این سازمان جلسات فوق‌العاده در اگست ۲۰۲۲ دایر کرد و در مورد اقدامات خنثی کردن تهدیدات ناشی از افغانستان بحث کردیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا