آخرین اخباراجتماعتحلیلسیاست

رولا غنی؛ از تجارت در ارگ تا تعیین هویت اقوام کشور

گذشته از این، قوم سادات در قانون اساسی کشور درج است و این نظر خانم غنی می‌تواند به عنوان مخالفت یا تحریف مواد قانون اساسی مذ نظر گرفته شده و مصداق خیانت ملی باشد.


آنچه را رولاغنی همسر محمد اشرف غنی رییس‏جمهور کشور در خصوص قوم «سادات» افغانستان اظهار داشته است، بدون شک می‏توان سخن غیر مسئولانه و ناموجه خواند و از بنیاد رد کرد.
رولاغنی اخیراً در یک مصاحبه، مدعی شده است که «سادات» قوم نیست و یک طبقه است.
این ابراز نظر همسر رییس ‏جمهور غنی در دنیای مجازی با واکنش‏های تند و تیزی مواجه شد. شماری در فیسبوک نوشتند که همسر رییس جمهور به دنبال تفرقه ملی و قومی است.
هیچ شک وجود ندارد که افغانستان سرزمین متشکل از اقوام مختلف است و تمامی اقوام دیگر در این جغرافیا زندگی مسالمت‌آمیز دارند، « سادات » را به عنوان یک قوم به رسمیت می‌شناسند و هیچ مورد تقسیم ناشده‌ای با این قوم ندارند.
رولاغنی، آنچه را در خصوص قوم «سادات» گفته است نمی‏تواند توضیح و توجیه منطقی بدهد و بهتر است تا از این گونه ابراز نظر‏ها خودداری کند.
هویت خود رولاغنی هنوز برای مردم پرسش برانگیز است. هرازگاهی شهروندان کشور به رسم سوال مطرح می‌کنند که رولاغنی مربوط به کدام قوم و مذهب است؟
پس بهتر است که همسر رییس جمهور نخست در باره این پرسش‏ها پاسخ دهد و بعد در خصوص قوم سادات یا هر قوم دیگری تبصره کند.
با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی، سر و کله رولاغنی پیدا شد و اندکی بعد ارگ ریاست‏ جمهوری او را به حیث بانوی نخست کشور معرفی کرد.
رولاغنی هیچ گونه مسئولیت حکومتی و رسمی ندارد و تنها همسر رییس‏ جمهور است. با این حساب، او حق ندارد تا در خصوص مسایل ملی و قومی کشور حرف و حدیث داشته باشد.
از جانب دیگر، گمان نمی‏کنم رولاغنی که شهروندی لبنان و امریکا را دارد، در ارتباط به افغانستان اطلاعاتی موثق داشته باشد.
شخص رییس جمهور غنی، قوم سادات را به عنوان یک قوم به رسمیت شناخته است. با شروع بحث توزیع شناسنامه‏های برقی، بزرگان این قوم به دیدار غنی رفته و خواستار درج قومیت شان در شناسنامه‏های برقی شدند.
بربنیاد گزارش‏ها، رییس جمهور کشور در هیچ کدام از این دیدار‏ها نگفته است که سادات یک قوم نیست.
گذشته از این، قوم سادات در قانون اساسی کشور درج است و این نظر خانم غنی می‌تواند به عنوان مخالفت یا تحریف مواد قانون اساسی مذ نظر گرفته شده و مصداق خیانت ملی باشد.
بناءً بهتراست که خانم غنی از اظهارات غیر مسئولانه در مورد موضوعاتی که اشراف کامل بر آن ندارد، پرهیز کرده و مایه دردسر برای آقای غنی و آدرس ارگ نشود.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا