آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رولا غنی با پول بیت‌المال کمپاین انتخاباتی می‌کند

از مبلغ حاتم بخشی رولا غنی اطلاع ندارم، ولی این پول بیت‌المال را که طالبان جمع آوری و آتش زده اند، این خانم برباد داده. چگونه او در محلی که طالبان تا این حد قدرت دارند این کار را انجام داده؟

روز گذشته گزارش‌هایی از توزیع پول از سوی او (رولا غنی) برای «کارزارهای انتخاباتی» بین مراجعان زن در مراکز صحی بهداشتی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان منتشر شد و در رسانه‌های محلی گفته شد که گویا طالبان این پول‌ها را جمع آوری کرده، آتش زده و این مراکز صحی-بهداشتی را بسته‌اند. مقام‌های محلی نیز از این کار انتقاد کردند. این خبر چند سوالی را به میان می‌کشد:
۱ ـ «بانوی اول» عنوانی برای همسر اشرف غنی یک پدیده وارداتی است. این عنوان در نه در قانون اساسی، نه در قوانین عادی و نه در رسم و رواج و تعامل جامعه افغانستان وجود دارد. نیم قرن قبل، ما عنوان «ملکه» را برای همسر پادشاه داشتیم. بعد از سال ۲۰۰۱ نیز این عنوان برای همسر حامد کرزی بکار برده نمی‌شد. نخبگان، سیاستمداران و رسانه‌های مطیع و چشم به حسن نیت حکومت و امریکا این عنوان را در گفتار و نوشتار خود عمومیت دادند.
۲ ـ رولا غنی مطابق قوانین مدنی افغانستان بطور اتوماتیک با ازدواج با یک افغان (هر که باشد) شهروند افغانستان نمی‌شود. وی باید مراحل قانونی تقاضا و قبولی تابعیت افغانستان را مراعات کند. سال قبل وی در مورد این که سادات یک قوم نیست موضع‌گیری در مورد مباحث سیاسی افغانستان نمود (امروز ادعا دارد که موضع سیاسی نمی‌گیرد) و ادعا کرد که حالا یک افغان و پشتون است. وی همچنان در برتری پشتون‌ها حرف زد. او حق دارد عقاید خود را بیان کند، ولی حق ندارد گفتار و کردار سیاسی خود را روپوش «مادر ملت» بگذارد.
۳ ـ قانون اساسی هیچ امتیاز برای همسر رییس جمهور (بانوی اول) و یا همسر رییس اجرایی (بانوی دوم) قایل نشده (البته همسر رییس اجرایی چنین ادعایی ندارد، برای فهم موضوع به آن اشاره نمودم). من اطلاع ندارم که این عنوان توسط پارلمان هم به رسمیت شناخته شده باشد و بودجه خاصی برای سفرها (سفرهای خارجی) و حاتم بخشی‌های وی تصویب کرده باشد. در چنین صورتی اگر وزارت مالیه برای او بودجه‌ای را در نظر گرفته باشد، غیر قانونی است.
۴ ـ حتا در صورتی که چنین بودجه قانونی باشد، مصرف آن برای کارزار انتخاباتی شوهرش نه با قانون و نه با اخلاق همسویی دارد.
۵ ـ از مبلغ حاتم بخشی رولا غنی اطلاع ندارم، ولی این پول بیت‌المال را که طالبان جمع آوری و آتش زده اند، این خانم برباد داده. چگونه او در محلی که طالبان تا این حد قدرت دارند این کار را انجام داده؟ وانگهی مگر او نمی‌دانست که پول پخش نمودن کار بشردوستانه است (از پول افغان‌های خارج نه از بیت‌المال) و بشردوستی واقعی پول را پخش و برباد دادن نیست. با این پول برای این زنان می‌شد کار گاه‌های کوچک ایجاد کرد. به جای دیدن آن‌ها به مثابه گدا، آن‌ها را در تولید و اقتصاد سهیم ساخت و زمینه‌های آزادی آن‌ها را فراهم نمود. به گفته «مائو تسه تون»:« برای آدم گرسنه ماهی دادن خوب است ولی خوبتر آنست که به وی ماهی‌گیری آموخت و افزار ماهی‌گیری را به او داد».
«بانوی اول»، «متفکر اول» مردم آخر!

نویسنده

داکتر کریم پاکزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا