آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

روند صلح، آزمون بزرگ برای مشروعیت دولت افغانستان

جنگ در جغرافیای افغانستان است و لازم است کاخ سفید طالبان را مجبور بسازد که با دولت افغانستان داخل رای زنی شود. تا همین دم حکومت افغانستان در پروسه صلح در حاشیه بوده و نتوانسته است به طالبان بقبولاند که باید با کابل گفت‌وگو نمایند.

در یک هفته اخیر دوحه پایتخت قطر شاهد مذاکرات نفس‌گیری میان امریکایی‌ها و گروه طالبان بوده است. مذاکرات میان‌ امریکایی‌ها و طالبان در دفتر این گروه در قطر این روزها امیدواری خلق کرده است که ممکن است گروه طالبان با امریکایی‌ها به توافق برسد.
در روند صلح، بزرگ‌ترین نگرانی حکومت و مردم افغانستان این است که مبادا در غیاب کابل با گروه طالبان توافقی صورت بگیرد. هر چند رهبران حکومت بارها گفته‌اند که کابل مالک روند مصالحه با گروه طالبان است، اما به خوبی حس می‌شود که رهبران حکومت در پروسه گفت‌وگو با گروه طابان متن قضیه نیست.
گروه طالبان تاکنون حاضر نشده با نمایندگان حکومت افغانستان داخل گفت‌وگو شود. طرف حساب طالبان امریکایی‌ها است. حکومت از دیر زمانی است که تاکید می‌کند طالبان باید با کابل مذاکره کند.
بدون شک روند مصالحه با گروه طالبان به منظور پایان جنگ، برای دولت و مردم افغانستان آزمون بزرگ برای مشروعیت است. برای طالبان دولت کابل مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد و روی همین علت حاضر نمی‌شوند با کابل دور یک میز برای رسیدن به توافق دیالوگ نمایند.
رهبران حکومت به گونه غیر مستقیم بارها گفته‌اند که هیچ توافقی در غیاب کابل به معنای پایان جنگ نیست و برای حکومت پذیرفتنی نیست. زلمی خلیلزاد در روند صلح نماینده ویژه ایالات متحده امریکا است و نمی‌تواند از کابل در این بحث نمایندگی نمایند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در سفرش به سویس اعلام کرد که زلمی خلیلزاد می‌خواهد طالبان را ترغیب نماید که با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند. از قرار گزارش‌ها امروز زلمی خلیلزاد به افغانستان آمده و آخرین جزئیات پروسه گفت‌وگو با طالبان را با کابل شریک می‌سازد.
در روند صلح دولت افغانستان تا کنون غایب است. طالبان نمی‌‌خواهند دولت افغانستان در گفت‌وگوهایی که هدف از آن پایان جنگ در افغانستان است،‌ شرکت کند. بی‌میلی طالبان به مذاکره با دولت افغانستان این نگرانی را در کابل تشدید کرده است که طالبان قصدی برای پایان جنگ ندارند. طالبان صرف می‌‌خواهند عامل ایالات متحده را از میدان نبرد برانند و بعد به جنگ دوام دهند.
بزرگترین خواست طالبان در روند صلح، خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان است. طالبان در دوحه در چند روز گذشته روی این مسئله تاکید کرده‌اند.
زلمی خلیلزاد چنانچه بارها تاکید کرده است، می‌گوید باید طالبان با دولت افغانسان گفت‌وگو کنند. جنگ در جغرافیای افغانستان است و لازم است کاخ سفید طالبان را مجبور بسازد که با دولت افغانستان داخل رای زنی شود. تا همین دم حکومت افغانستان در پروسه صلح در حاشیه بوده و نتوانسته است به طالبان بقبولاند که باید با کابل گفت‌وگو نمایند.
به نظر می‌رسد در چند روز گذشته در دوحه پیشرفت‌هایی به منظور توافق با طالبان صورت گرفته است. این پیشرفت‌ها زمانی مایه امیداواری خواهد شد که از جانب کابل تایید شود. نارضایتی دولت از روند صلح یک نگرنی جدی است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا