آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلدسته بندی نشدهسیاست

روند صلح؛ از تیلفون طاهریان تا دیدار خلیلزاد با برادر

باید توجه داشت که کشورهای قدرتمندی نظیر چین، روسیه، ایران و هند به هیچ عنوان در سناریویی که امریکا تدارک دیده نقش سیاهی لشکر را بازی نخواهند کرد

ساده انگارانه است اگر فکر کنیم که محمد جواد ظریف با چند همتایش رهبران افغانستان گفت‌وگوی تیلفونی کرد، فرستاده ویژه‌اش به کابل آمد و با این رهبران رایزنی کرد تا به ملا برادر زنگ بزند و در مورد کرونا گپ بزند. به موازات آن خلیلزاد نیز سرزده وارد قطر نشده تا با ملا صاحب درد دل کند. او دقیقاً پس از گفت‌وگوی فرستاده ویژه وزیر خارجه ایران به قطر رفت و با هیئت سیاسی طالبان دیدار کرد.
شکی در این نیست که تهران آستین بر زده تا طرحی نو در روند صلح افغانستان بریزد و ظاهراً در این طریق موفق‌تر از واشنگتن نیز عمل می‌کند؛ زیرا به جز کشورهای حوزه خلیج و پاکستان، بقیه کشورهای منطقه و روسیه با بی‌اعتمادی تاریخی بالای امریکا به خوبی با ایران کنار می‌آیند.
به نظر می‌رسد که ایران در پی ایجاد اجماع جدیدی در منطقه برای روند صلح است که از شوت شدن سناریوی کاملاً امریکایی جلوگیری کند. اگر به سیاست کلی ایران در قبال روند صلح دقت شود، همواره تهران گفته است که از روندی حمایت خواهد کرد که بومی باشد و رهبری آن را دولت و ملت افغانستان داشته باشد. مطابق این فرمول که ایران می‌خواهد، نه روند صلح افغانستان بومی است و نه رهبری آن به دست دولت و ملت این کشور، اکنون و با توجه به این سیاست، ایران تلاش دارد با ایجاد اجماع منطقه‌ای و درونی در افغانستان، روند صلح را از قبضه امریکایی‌های بیرون کشیده و سکان آن را دست کم در منطقه ساکن بسازد.
چنین می‌پندارم که نماینده ویژه وزیر خارجه ایران، پس از تجمیع نظرات کشورهای منطقه، رهبران افغانستان و تهران به طالبان زنگ کشیده و از یک سو به عنوان اتمام حجت منطقه با آن‌ها سخن زده و از جانب دیگر غیر قابل اعتماد بودن امریکایی‌ها را گوشزد کرده است.
به دنبال آن خلیلزاد به قطر رفت. به باور نویسنده، امریکا از جانب ایران خیلی نگران است و نمی‌خواهد به راحتی گوی و میدان را در اختیار حریف دیرینه بگذارد. خلیلزاد رفت تا هدف‌گیری‌های ایران را منحرف ساخته و سناریوی امریکا را در منطقه ترمیم کند.
باید توجه داشت که کشورهای قدرتمندی نظیر چین، روسیه، ایران و هند به هیچ عنوان در سناریویی که امریکا تدارک دیده نقش سیاهی لشکر را بازی نخواهند کرد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا