آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ اندکی بازی روشن شد

آقای متیس در بخشی از حرف‌هایش گفت که گروه طالبان برای انجام مذاکره باید قانون اساسی افغانستان را بپذیرد، دست از کشتار مردم بردارد و رابطه‌اش را با گروه القاعده قطع کند.


جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا روز گذشته در سخنرانی کوتاهی خیلی چیزها را روشن ساخت. وزیر دفاع امریکا گفت که این کشور تصمیم خروج از افغانستان ندارد بلکه سعی دارد جنگ هژده ساله افغانستان پایان یابد.
آقای متیس در بخشی از حرف‌هایش گفت که گروه طالبان برای انجام مذاکره باید قانون اساسی افغانستان را بپذیرد، دست از کشتار مردم بردارد و رابطه‌اش را با گروه القاعده قطع کند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که روند مصالحه با گروه طالبان برای خیلی‌ها مبهم و غیر شفاف است.
رسانه‌های امریکایی، چندی پیش به نقل از زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در نقش رهبری کننده گفت‌وگو با طالبان، نوشتند که آقای خلیلزاد نقشه‌ای را به طالبان پیشنهاد کرده است که در آن تعلیق انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد اداره موقت و تدوین قانونی اساسی که در آن نظرات این گروه لحاظ شود، مطرح شده است.
آقای خلیلزاد چنین نقشه‌ای را رد می‌کند. گروه طالبان در مذاکره با مقامات امریکایی در قطر و در با دیدار با آقای خلیلزاد هم خروج نیروهای امریکایی را مطرح کرده است. این گروه در نشست مسکو هم گفت که نیروهای امریکایی باید خاک افغانستان را ترک کنند و همچنان تاکید کردند که قانون اساسی فعلی کشور سدی برای پایان جنگ است.
در گذشته این نگرانی وجود داشت که مبادا نیروهای ایتلاف افغانستان را ترک کنند. امری که وزیر دفاع امریکا آن را رد کرده است.
حکومت افغانستان هم روی پذیرش قانون اساسی از سوی طالبان تاکید دارد. کل جوانب سیاسی در کشور می‌گویند که در انجام مذاکرات با مخالفان دولت، قانون اساسی خط قرمز است.
شاه‌حسین مرتضوی از سخنگویان ریاست جمهوری گفته، حکومت افغانستان با شکل گیری هیئت ۱۲ نفره نیت خود را برای مذاکره و پایان جنگ نشان داده است و اکنون طالبان نماینده‌گان خود را معرفی کند.
با این وجود دیده شود که سر انجام گفتمان مصالحه با طالبان به کجا ختم خواهد شد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا