آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ بازیگران اصلی آینده آشفته افغانستان

حتی قبل از حمله انتحاری شنبه شب در یک سالون عروسی در منطقه شیعه نشین کابل، جنگجویان گروه تروریستی داعش تعداد زیادی حملات را انجام داده‌اند که موجب کشته شدن صدها نفر از اقلیت شیعه هزاره‌ها در پایتخت و جاهای دیگر افغانستان شده بود.

حمله ویرانگر شنبه شب بر مراسم عروسی در پایتخت افغانستان در بحبوحه نااطمینانی‌های زیادی نسبت به آینده این کشور صورت گرفت. ایالات متحده و طالبان می‌گویند به توافق برای ختم طولانی ترین جنگ امریکا نزدیک شده‌اند؛ جنگی که یک نسل به طول انجامیده و ده ها هزار تن جان خود را از دست داده است. مذاکرات امریکا و طالبان حکومت افغانستان را به حاشیه برده که موجب افزایش نگرانی‌های کابل شده است.
در همین حال، برجسته شدن روز افزون گروه داعش که مسئولیت حمله بر مراسم عروسی را به عهده گرفت، این نگرانی را برانگیخته است که توافق صلح بین طالبان و امریکا هر چه باشد، کشتار مردم ملکی افغانستان متوقف نخواهد شد. زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان روز یک شنبه گفت که روند صلح، به شمول مذاکرات میان‌افغانی بین طالبان، حکوکت افغانستان و دیگر افغان‌ها باید تسریع گردد. وی گفت که این امر افغانستان را در «موقعیت قویتری» برای شکست دادن جنگجویان داعش قرار خواهد داد.
اکنون نگاهی به بازیگران اصلی در این کشور می‌اندازیم:
ایالات متحده
از زمانی که ایالات متحده پس از حملات یازدهم سپتمبر برای سرنگونی رژیم طالبان – که به اسامه بن لادن رهبر القاعده پناه داده بود – افغانستان را اشغال کرد، ۱۸ سال می‌گذرد و اکنون رییس جمهور ترامپ تمایل دارد نیروها را به خانه بازگرداند. بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نظامی امریکایی کشته شده و این کشور اکنون حدود ۱۴ هزار نیرو در افغانستان دارد؛ در زمان دولت باراک اوباما تعداد سربازان به ۱۰۰ هزار تن رسیده بود. ماموریت نظامی آن‌ها به طور رسمی در سال ۲۰۱۴ پایان یافت، اما امریکا به آموزش نظامیان افغانستان جهت مقابله با گروه داعش و طالبان ادامه داد.
تقریباً یک سال می‌شود که خلیلزاد با طالبان بر سر مسائلی چون خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تضمین طالبان مبنی بر اینکه افغانستان دیگر سکویی برای انجام حملات تروریستی جهانی نخواهد شد، مذاکره می‌کند.
حکومت افغانستان
اشرف غنی به وضوح نسبت به خارج ماندن از مذاکرات ایالات متحده و طالبان نگران است و تأکید می‌کند که انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده – که در آن به دنبال دور دوم است – برای حکومت حیاتی است تا موضع قوی برای توافق با طالبان در مذاکرات میان‌افغانی داشته باشد. در حالی که طالبان حمله شنبه شب در کابل را محکوم کردند، غنی گفت که این گروه نمی‌تواند خود را از این حادثه تبرئه کند، زیرا «زمینه را برای تروریستان» فراهم کرده است. دولت وی نیز گفته است هنوز هم منتظر جزئیات نشست روز جمعه ترامپ با مشاوران امنیتیش در مورد مذاکرات با طالبان می‌باشد.
گروه داعش
حتی قبل از حمله انتحاری شنبه شب در یک سالون عروسی در منطقه شیعه نشین کابل، جنگجویان گروه تروریستی داعش تعداد زیادی حملات را انجام داده‌اند که موجب کشته شدن صدها نفر از اقلیت شیعه هزاره‌ها در پایتخت و جاهای دیگر افغانستان شده بود. این گروه افراطی که درست پس از شکست خوردن در سوریه و عراق، در افغانستان ظاهر شد متعهد است تا حکومت افغانستان را برانداخته و خلافت خود را پایه گذاری کند. با وجود این که داعش قلمرو زیاد خود را در عراق و سوریه از دست داده است، جنگجویان وابسته به آن در افغانستان تلاش می‌کنند تا ساحه نفوذ خود را گسترش دهند.
طالبان و داعش به شدت از نظر ایدئولوژی و تاکتیک جنگی متفاوت هستند، زیرا طالبان تا حد زیادی حملات خود را علیه دولت و نیروهای امنیتی افغانستان و بین‌المللی متمرکز کرده‌اند. طالبان و داعش چندین بار با هم درگیر شده‌اند و طالبان هنوز هم نیروی قویتر و تحمیل کننده تری نسبت به داعش هستند. گزارش اخیر سازمان ملل نشان می‌دهد که تعداد جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان به ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر می‌رسد.

نویسنده

آنا کارا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا